ساعت 8 صبح روز چهارشنبه، 15 آذر 91، یک کلاس درس مدرسه ابتدایی روستای شین‌آباد از توابع شهرستان مرزی  پیرانشهر  دچار آتش‌سوزی شد و از 37 نفر دانش آموزان آن 29 نفر دچار سوختگی شدند .

حادثه زمانی روی داده که بخاری نفتی این کلاس دچار آتش‌سوزی شد و تلاش سرایدار مدرسه برای خاموش کردن آن با استفاده  از کپسول آتش نشانی  مؤثر واقع نشد. سرایدار مدرسه وقتی نتوانست آتش را خاموش کند، اقدام به انتقال بخاری به بیرون از کلاس کرد که در این موقع بخاری منفجر شد و آتش به تمام سطح کلاس سرایت کرد .

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی یکی از سلسله آتش‌سوزی‌ها به دلیل نقص تجهیزات گرمایشی در مدارس ایران در مدرسه شین آباد رخ داد که قربانیان آن پس از گذشت 6 سال از این حادثه هولناک هنوز تحت درمان هستند .

خبرنگار ایسنا به سراغ دانش آموزان و والدینشان رفته و پای درد دل و خواسته این قربانیان نقص تجهیزات گرمایشی مدرسه نشسته تا شاید مرهمی بر دل این دخترکان و والدینشان باشد .

آقای مرادی پدر "سیما " یکی از دختران شین آبادی با اشاره به وضعیت جسمی و روحی دختران و وضعیت درمان دختران گفت: باتوجه به اینکه روند درمان پیشرفت خاصی نداشته با این وجود، اکنون دختران از لحاظ روحی روانی در وضعیت بسیار نامطلوبی به سر می برند. کلیه والدین به دلیل نگرانی از آینده دخترانشان بارها از وزارت بهداشت و درمان و وزارت آموزش و پرورش درخواست روانپزشک را داشته اند ولی متاسفانه هنوز اقدام عملی صورت نگرفته است .

وی ادامه داد: پروسه درمان دختران تاکنون متوقف نشده ولی باتوجه به تورم حاکم بر جامعه و کمبود بودجه اختصاصی برای حل مشکلات پزشکی این دختران، روند درمان با سرعت بسیار کمی پیش می رود و پروسه درمان اکنون بیشتر در مرحله جراحی پلاستیک قرار دارد و هر بار سفر به تهران جهت مداوا هم برای ما و هم برای دختران بسیار سخت است با این وجود متاسفانه به دلیل کمبود بودجه و عدم تسویه حساب با پزشکان و بیمارستان هایی که دختران در آنجا مداوا می شوند، اکنون تنها 10 درصد مراحل درمان در حال انجام است و مشکلات اقتصادی نیز بر نحوه درمان و کیفیت داروهای استفاده شده نیز تاثیر گذاشته است .

مرادی در رابطه با موضوع انتقال دختران به خارج ایران گفت: اکنون درمان دختران در بیمارستان دولتی فاطمه زهرا در یوسف آباد تهران انجام می گیرد و پارسال قول مساعد وزیر بهداشت جهت هماهنگی برای انتقال دختران به خارج از کشور برای ادامه درمان داده شده بود ولی متاسفانه هیچ اقدامی صورت نگرفته و تا این لحظه نیز با اعتراض و تحصن هایی که در جلوی درب وزارتخانه انجام شد، درخواست محقق شدن این مهم را داشتیم .

وی اظهار کرد: لزوم اعزام به خارج جهت درمان، صرفا افزایش کیفیت درمان و معالجه توسط دکترهای مجرب تر در این امر است. حداقل  برای جراحی های مهم که بعضی از دختران لازم دارند در بیمارستان های مجهزتر و پیشرفته تر که اکثرا خصوصی می باشند، انجام گیرد .

مرادی باتوجه به اینکه هزینه درمان این دختران بر عهده وزارت بهداشت است،  تامین هزینه درمان و عدم تسویه حساب بیمارستان و پزشک های معالج مشکل اصلی کم شدن سرعت روند درمان دختران است، متاسفانه درمان به خوبی انجام نمی گیرد و حتی مواردی بوده که جراحی هایی انجام شده ولی به دلیل نبود کیفیت داروهای استفاده شده مجددا اقدام به عمل های جراحی شده و مشکلات زیادی را برای خانواده ها ایجاد کرده است و با توجه به وضعیت موجود تنها راه علاج این دختران انتقال و درمان در کشورهای خارجی می باشد .

وی در رابطه با لیست اعزامی ها به خارج از کشور گفت: در حادثه شین آباد میزان آسیب وارده به دختران در سطوح مختلفی می باشد و باتوجه به اینکه سیما دختر بنده نیز در لیست آسیب دیده شدید بود، لیستی شامل کلیه دختران آسیب دیده با درجه شدید و خیلی شدید توسط پزشکان معالج در ایران تکمیل شده بود که این لیست به کشور آمریکا ارسال شد ولی به گفته پزشکان هنوز وضعیت پذیرش و یا عدم پذیرش مشخص نیست، همچنین در این رابطه نیز درخواست هایی از طرف خیرین از کشورهای اروپایی و آمریکایی جهت قبول هزینه درمان و هماهنگی برای پروسه درمان دختران انجام شده ولی تنها پاسخ ما این بوده که انتقال تنها باید از طریق وزارت خارجه ایران انجام گردد .

سید محمد شادکام پدر "سیما" یکی دیگر از آسیب دیدگان حادثه شین آباد در رابطه با نحوه پرداخت مقرری هر ماه برای دختران گفت: مقرری که به صورت ماهانه برای دختران تخصیص داده شده است خوشبختانه به صورت مرتب هر ماه واریز شده و از این لحاظ مشکل خاصی وجود ندارد. همچنین در رابطه با هزینه های ایاب ذهاب که در سفرهای پزشکی جهت درمان از حساب شخصی خودمان هزینه می شود، باتوجه به اینکه بودجه ی اختصاصی برای این دختران مشخص شده و مدیریت و رسیدگی به این بخش نیز برعهده اداره آموزش و پرورش شهرستان می باشد، هر بار هزینه ها بعد از مدت کوتاهی به ما عودت داده می شود .

آقای اسماعیل پور پدر " آمنه" با اشاره به وضعیت تحصیل دختران تصریح کرد: خوشبختانه از این لحاظ به جزء یکی از دختران که ازدواج کرده، همه دختران مشغول به تحصیل هستند که چند تن از آنها در مدرسه خصوصی سطح شهرستان مشغول به تحصیل هستند. البته باتوجه به اینکه وزارت آموزش و پرورش مکلف به تامین هزینه تحصیل این دختران حتی در سطح دانشگاه نیز بود، ولی اکنون هزینه های مدارس خصوصی به صورت شخصی پرداخت می شود که امیدواریم مساعدتی در این امر انجام گردد .

آقای مولود طاهر آبادی پدر" آرزو " در رابطه با انتظارتشان از مسئولین گفت: تاکنون اقداماتی در رابطه با درمان این دختران انجام گرفته ولی در حد انتظار نبوده و تنها انتظار ما سرعت و اجرای هرچه بهتر درمان این عزیزان است و باتوجه به گذر زمان طلایی؛ بیشتر عمر این دختران ساعت ها زیر تیغ جراحی تلف شده ولی متاسفانه نتیجه آنچنانی نداشته، درخواست ما این است که با افزایش کیفیت درمان، جوانی و سلامتی این عزیزان به زودی برگردد و تنها درخواست همه دختران این است تا در زمان جوانی خود را در میان دوستان هم سن خود در محیط های دانشگاهی ببینند .

وی با اشاره به عمده مشکل دختران شین ابادی اظهار کرد: در حال حاضر اکثر مشکلی که این دختران با آن گرفتار هستند، مشکل روحی و روانی ناشی از این حادثه است که اخیرا چندین کلاس تقویت روحیه و روانپزشکی برای این عزیزان برگزار شد که امیدواریم با اختصاص چندین روانپزشک خانم و برگزاری کلاس های روانپزشکی به صورت دوره ای و مرتب، بتوانیم مشکلات روحی این عزیزان را برطرف کنیم .

طاهرآبادی همچنین در رابطه با تحصیل این دختران در مقاطع دانشگاهی و باتوجه به اینکه مقرر شده بود که هزینه تحصیل در بهترین مدارس و دانشگاه ها بر عهده وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت بود، امیدواریم با محقق شدن این مهم مسئولین بتوانند آینده ی روشنی را برای این عزیزان فراهم کنند تا دختران به زندگی عادی خود بازگردند و بتوانند آینده شغلی مناسبی را نیز برای خود رقم بزنند .

به گزارش ایسنا؛ طیب قدیمی معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت چندی پیش   در خصوص اعزام دختران شین ابادی به خارج از کشور برای مداوا گفت: با تامین برخی امکانات در زمینه جراحی در بیمارستان حضرت فاطمه (س)، اقدامات درمانی و جراحی آنها ادامه یافته و می‌توان گفت که دیگر نیازی به اعزام آنها به خارج از کشور نخواهد بود .

وی افزود: در کمیته‌ای که به منظور بررسی وضعیت این بیماران تشکیل شد، ابعاد مختلف مداخلات جراحی و ترمیم سوختگی دانش آموزان شین آبادی مشخص شده‌است که با تامین برخی امکانات در زمینه جراحی در بیمارستان حضرت فاطمه (س)، اقدامات درمانی و جراحی آنها ادامه خواهد یافت و می‌توان گفت دیگر نیازی به اعزام آنها به خارج از کشور نیست .

سرنوشت 29 دختر دانش آموز روستای شین اباد پیرانشهر در اثر عدم تجهیز استاندارد سیستم گرمایشی مدرسه ای دستخوش تغییر شد امید است با تحقق وعده های مسئولین علاوه بر بهبود وضعیت دختران شین ابادی دیگر هرگز شاهد چنین وقایع تلخی نباشیم .


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.