سلیم احمدی افشار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال 58 هزار و 876 تُن گندم از کشاورزان مهاباد خریداری شد که این رقم در سال گذشته 21 هزار و 301 تُن گندم بود.
وی ادامه داد: شرایط مناسب جوی، بارش های بهاری و انجام عملیات سن زدایی و ارایه توصیه های کارشناسی از مهمترین عوامل افزایش تولید گندم از نظر کیفیت و کمیت نسبت به سال گذشته بود.
احمدی افشار اظهار داشت: امسال هر کیلوگرم گندم با چهار درصد افت مفید و 2 درصد افت غیرمفید حداکثر تا 2 درصد سن زدگی و رطوبت 12 درصد، 13 هزار ریال از گندمکاران خریداری شد.
وی اضافه کرد: این مقدار گندم در سه سیلو بخش خصوصی، یک سیلوی دولتی و سه مرکز تعاون روستایی از کشاورزان تحویل گرفته شده است.
وی با اشاره به اینکه ظرفیت سیلوهای این شهرستان بیش از 160 هزار تن است، بیان کرد: در بهترین سال تولید گندم مهاباد این مقدار به 80 هزار تن نمی رسد و بر این اساس مشکلی از لحاظ ظرفیت سیلوها و انبارهای گندم این شهرستان وجود ندارد بطوری که در برخی مواقع گندم سایر شهرهای استان نیز برای ذخیره سازی به مهاباد انتقال پیدا می کند.
احمدی افشار یادآور شد: ظرفیت سیلوهای گندم قبل از انقلاب تنها هشت هزار تُن بود که هم اکنون این میزان به 160 هزار تُن و در حدود 20 برابر افزایش یافته است.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی دارای 700 هزار تا یک میلیون هکتار اراضی قابل کشت است که 50 درصد آن سالانه به کشت گندم اختصاص می یابد.
این استان با وجود کشت سنتی در بخش تولید گندم جزو 10 استان برتر است و می توان با بکارگیری فناوری های نوین در مراحل کاشت، داشت و برداشت گندم به نتایج مطلوب تری در بهره وری دست یافت.
بزرگترین گندمزارهای آذربایجان غربی در شهرستان های ارومیه، بوکان، میاندوآب، نقده و مهاباد قرار دارد.
مهاباد در جنوب آذربایجان غربی و 116 کیلومتری مرکز استان واقع شده و دارای بیش از 80 هزار هکتار اراضی مستعد کشاورزی و باغی است و امسال 48 هزار هکتار از مزارع دیم و آبی این شهرستان به کشت گندم پاییزه اختصاص یافت.
9903/3020/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.