به گزارش ایرنا، بسیاری از شهروندان و حتی مدیران، طرح های مقابله با سد معبر را مبارزه با دستفروشان می دانند ولی این مفهوم نامناسب شهری ابعاد گسترده تری دارد و استفاده از پیاده رو توسط مغازه ها برای تبلیغ و نشان دادن اجناس خود و حتی اجاره پیاده رو برای استفاده برخی افراد از جمله دیگر بخش های سد معبر به شمار می رود.
طرح ضربتی مقابله با سد معبر طی ماه های گذشته در ارومیه آغاز شده تا زمینه جلوگیری کامل از سد معبر به ویژه در بافت مرکزی شهر فراهم شود.
فرماندار ارومیه در نشست ویژه ای که در این خصوص برگزار شد، گفت: موفقیت در اجرای طرح ساماندهی سد معبر در ارومیه در گرو حمایت همه جانبه نهادهای مختلف از شهرداری است؛ طرح ساماندهی معابر اهمیت بسیار زیادی دارد و باید نهادهای مختلف سهم خود را در راستای اجرای هرچه بهتر این طرح و احقاق حقوق شهروندان ادا کنند.
علیرضا ملامحمدزاده افزود: رسانه نیز در راستای اجرای موفق این طرح جایگاه بسیار والایی دارد و باید ضمن حمایت از اجرای طرح سد معبر، اطلاع رسانی و آگاه سازی های لازم را انجام دهند.
فرماندار ارومیه با تاکید بر لزوم حمایت از نیازمندان در راستای جلوگیری از زیان دیدن این افراد بیان کرد: می توان با اجرای طرح های مکمل این افراد را صاحب شغل و غرفه مناسب کرد.
شهردار ارومیه نیز گفت: موفقیت اجرای طرح ساماندهی سد معبر در ارومیه مستلزم کار فرهنگی و اراده جمعی همه مسوولان و ادارات است و اجرای این طرح قشر مستضعف و دست فروشانی که تابع نظم و قانون هستند، را نشانه نمی گیرد.
محمد حضرت پور با بیان اینکه دستفروشان واقعی مقابل قانون نمی ایستند، اظهار داشت: مشکل اصلی در سد معبر افراد ناموجهی هستند که حریم شهر را به دستفروشان اجاره می دهند.
شهردار ارومیه با بیان اینکه هر صنف باید متناسب با پروانه اش فعالیت کند، گفت: سد معبر مختص دستفروشی نیست و شامل خودروها و صنوف مختلف نیز می شود.
وی بیان کرد: رسانه ها و صدا و سیما و روابط عمومی شهرداری، افکار عمومی را نسبت به لزوم طرح ساماندهی سد معبر آگاه سازی کنند.
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه نیز گفت: در قالب این طرح، با اصناف متخلفی که جلوی مغازه های خود را به امر سد معبر اختصاص داده اند، مقابله می شود.
امیر سحابی با اشاره به طرح ضربتی مقابله با سد معبر در ارومیه اظهار داشت: هدف شهرداری ساماندهی معابر است و برخورد با شهروندان در دستور کار قرار ندارد.
وی با بیان اینکه نیت مدیریت شهری ارومیه گرفتن رزق و روزی از دستفروشان نیست بلکه ساماندهی آنها و استقرار در اماکنی در قالب بازارچه های روز است، افزود: دنبال برخورد چکشی نیستیم و پس از اخطار و در صورت رعایت نکردن افراد به صورت جدی برخورد می کنیم.
وی اضافه کرد: برای برخورداری دستفروشان از امکانات لازم و جلوگیری از حضور آنان در معابر شهری، اعطای زمین، غرفه، حمایت لازم و توسعه بازارچه‌های روز در پنج منطقه ارومیه را در دستور کار داریم.
معاون خدمات شهری شهرداری ارومیه با بیان اینکه واحدهای صنفی باید اجناس خود را داخل مغازه بگذارند، همراهی افکار عمومی، شهروندان و رسانه ها برای اجرای طرح قانونی ساماندهی سد معبر در سطح شهر را خواستار شد.
وی تصریح کرد: بر اساس قانون نظام صنفی، مغازه دار حق ندارد اجناس و کالاهای خود را در محوطه پیاده رو و خیابان ها پهن کند.
امیر محمدزاده یکی از شهروندان ارومیه ای نیز با قدردانی از تلاش شهرداری ارومیه در جلوگیری از سد معبر به خبرنگار ایرنا گفت: شهرداری باید در اجرای این طرح و ادامه آن مصمم باشد.
وی افزود: مدیریت شهری در برهه های مختلف این طرح را به صورت مقطعی اجرا کرده و پس از آن رها می کند و این بار باید از این کار جلوگیری شود.
وی اضافه کرد: در بسیاری موارد شهروندان توان عبور از پیاده رو و حتی یکی دو متر اول عرض خیابان را ندارند و دستفروش ها اجازه این کار را نمی دهند که این روند باید اصلاح شود.
این شهروند ارومیه ای گفت: البته در لابلای کار مقابله با سد معبر نباید برخوردهای سخت صورت گیرد که در این صورت این طرح به هدف خود نخواهد رسید.
به گزارش ایرنا با وجود تلاش خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی، اصناف و دستفروشان سطح شهر از مصاحبه با ما امتناع کردند.
بر اساس تبصره یک ذیل ماده 55 قانون شهرداری ها سد معبر در شهرها باید ساماندهی شود و الزامات این کار باید توسط شهرداری ها انجام گیرد.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.