مدیر شهرک های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: بالغ بر 520هکتار از اراضی سطح استان برای ایجاد شهرک های گلخانه ای تخصیص یافته اند.

سعید جفایی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: تاکنون با موافقت ستاد وزارت جهاد کشاورزی و سازمان جهاد کشاورزی استان بالغ بر 520هکتار از اراضی سطح استان برای ایجاد شهرک های گلخانه ای تخصیص یافته که بطور کلی از پیشرفت فیزیکی 70 الی 100 درصدی  برخوردارند.

 

جفایی با اشاره به انتقال آب به شهرک های کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: در حال حاضر  با تخصیص آب به عرصه های پیشنهادی واقع در مناطق کم برخوردار از آب، مناطق مرزی در ماه های اخیر و موافقت  تخصیص528 هکتار در 4 نقطه از استان  به سطح شهرک های کشاورزی، سطح واحد های گلخانه ای استان  از مرز 1000 هکتار فراتر خواهد رفت.

مدیر شهرک های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه گسترش واحد های گلخانه ای گام مهمی در توسعه کشاورزی است خاطر نشان کرد: تاکنون 8مورد مجوز تاسیس گلخانه در مقیاس زیر 5 هکتار توسط مدیریت شهرک های کشاورزی استان صادر شده و 6 مورد نیز در مقیاس های بالای 5 هکتار توسط ستاد شهرک در سطح وزارت جهاد کشاورزی در استان صادر گردیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر در سطح آذربایجان غربی 7 مورد شهرک کشاورزی در شهرستان های ارومیه ، مهاباد، نقده، میاندواب، بوکان، تکاب و سلماس با مجموع عرصه 427.1 هکتار مفید و 243.8 هکتار مفید و خالص وجود دارد که تاکنون واگذاری در 5 شهرستان مهاباد، نقده، تکاب، سلماس و ارومیه به پایان رسیده و در سایر شهرک ها نیز برنامه جذب سرمایه گذار و عقد قرار داد در حال پیگیری است.

جفایی در خصوص وضعیت شهرک های کشاورزی آذربایجان غربی تاکید کرد: تاکنون 14 میلیارد ریال برای تکمیل پروژه گاز رسانی در سلماس از محل اعتبارات ملی هزینه و 10 میلیارد ریال نیز اخیرا تخصیص یافته و قرار داد آن نیز با شرکت برق استان منعقد شده است، همچنین در سفر اخیر رییس جمهور از سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور مبلغ 200میلیارد ریال درخواست گردید که امید است با تصویب و تخصیص رقم فوق الذکر گام مهمی در توسعه تکمیل و تجهیز زیر ساخت های کشاورزی آذربایجان غربی برداشته شود.

مدیر شهرک های کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد:با حضور سرمایه گذاران مستعد در بخش های قابل توجهی از عرصه های وابسته به شهرک های کشاورزی عقد قرار داد ها صورت پذیرفته به 20 مورد رسیده که بخشی از سرمایه گذاران موفق به احداث بنا سالن های بسته بندی و ساختمان های اداری و تولید محصول نیز رسیده اند.

 جفایی در خصوص تولیدات شهرک های گلخانه ای استان نیز افزود:در حال حاضر محصولات خیار، گوجه فرنگی و گل شاخه بریده در شهرک های کشاورزی (گلخانه ای) تولید گردیده و در آینده نزدیک با توجه به شرایط فعلی و موقعیت های کاشت و ورود محصول به بازار محصولات گیاهان دارویی اعم از الوئه ورا، زعفران و بخشی از محصولات استوایی وارد چرخه تولید خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه از جمله فعالیت های مهم شهرک کشاورزی آذربایجان غربی تحویل اراضی جدید عرصه های منابع ملی و مناطق واقع شده در حوزه آب های مرزی با اخذ تخصیص آب به ایجاد واحد های گلخانه ای بوده است تصریح کرد: امید است با تسهیل در مراحل پرداخت و تقویت همگامی و همفکری گلیه ادارات و ارگان های مرتبط با احداث شهرک های کشاورزی اعم از گلخانه ای، شیلاتی و دامپروری در عرصه های منابع طبیعی دولتی و شخصی اقدامات  مهم و اساسی بیش از پیش برداشته و استان را به دلیل دارا بودن ظرفیت های بالا در توسعه واحد های گلخانه ای به جایگاه اصلی خود برسانیم.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.