استاد دانشگاه آزاد اسلامی آذربایجان غربی گفت: حذف صفر از واحد پول ملی تاثیر خاصی در متغیرهای کلان اقتصادی ندارد.
دکتر سلیمی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی با اشاره به حذف صفر از پول ملی افزود: حذف صفر از واحد پول ملی بجز بار روانی تاثیر خاصی در بخش حقیقی اقتصاد و متغیرهای کلان اقتصادی ندارد.
 وی با بیان اینکه  در شرایط فعلی قیمت کالاهای اساسی خانوار، قیمت مسکن، خودرو، لوازم خانگی، ارز و بعبارتی تورم در تمام بخش ها در حال افزایش می باشد تصریح کرد: با نگاهی به تجربه کشورها قابل مشاهده است که کشورهایی به عنوان نمونه های موفق معرفی شده اند که بتوانند بعد از اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی، تورم را تثبیت نمایند. 
وی با بیان مثالی از نمونه حذف صفر از پول ملی در کشورهای دیگر ادامه داد: بطور مثال تورم در ترکیه از ابتدای دهه 80  با سرعت بالایی در حال افزایش بود و براساس آمار بانک جهانی نرخ تورم در این کشور 94% بود و یا برای کشور برزیل نرخ تورم در سال 1980 برابر با 101% بود. در سال 1990 کشور برزیل اقدام به الحاق به سازمان تجارت جهانی و استفاده از سیاست های توسعه صادرات و کاهش نرخ تعرفه نمود و در سال 1993 باوجود اینکه نرخ تورم در کشور برزیل 1927% بود، اقدام به حذف سه صفر از پول ملی کرد، سیاست های کنترل، کاهش و تثبیت نرخ تورم در سال 1999 با اجرای سیاست هدف گذاری نرخ تورم توسط بانک مرکزی کشور برزیل جواب داد و نرخ تورم در این سال به 5% کاهش پیدا کرد و در طول این سالها نرخ تورم در کشور برزیل از 10% افزایش نیافته و در سال 2017 این نرخ برای کشور برزیل به 3% رسیده است. همچنین برای کشور ترکیه که بعد از سال 2006 اقدام به اجرای سیاست هدف گذاری تورم (Inflation targeting) کرده است، یکسال قبل و در سال 2005 اقدام به حذف شش صفر از پول ملی کرد و توانست بعنوان نمونه موفق خود را در جهان مطرح کند و در طول سالهای بعد از اجرای سیاست هدف گذاری نرخ تورم، این نرخ از 11% افزایش نیافته و بطور میانگین دارای نرخ تورم 8% در طول این سالها می باشد.
این دکتری اقتصاد اظهار کرد: پس اگر بخواهیم بعنوان نمونه های موفق از این کشورها الگو برداری کنیم، حال که بانک مرکزی اقدام به اجرای سیاست حذف صفر از پول ملی کرده، در مرحله بعد، باید از سیاست هدف گذاری تورم نیز استفاده نماید و مانند 26 کشور هدف گذار تورم در دنیا که اقدام به هدفگذاری بلند مدت برای بازه های زمانی 15 و 20 ساله نموده اند، کشور ایران نیز از این سیاست بهره ببرد تا اثرگذاری حذف صفر از پول ملی نمایان شود.
 دکتر سلیمی با بیان اینکه حذف صفر بدون بهره برداری از سیاست های تثبیتی نرخ تورم کارایی چندانی نخواهد داشت گفت: بهتر است در شرایط فعلی، کشور از سیاست دیگر نظیر، توسعه صادرات و آزادی اقتصادی نیز بهره ببرد. بطور مثال کشورهای کره  شمال، ونزوئلا، بولیوی، اوکراین، سودان، سومالی و ایران کشورهایی هستند که از سیاست جایگزینی واردات صرف و اقتصاد بسته استفاده می نمایند که این امر منجر به کاهش رقابت و انحصاری عمل کردن شرکت های دولتی می شود و با نگاهی به آمارهای بانک جهانی، درآمد سرانه این کشورها زیر 4200 دلار، تورم بالای 20 درصد، نرخ بهره  بانکی بالای 18درصد و نرخ بیکاری بالای16 درصد می باشد و کشورهای کانادا، اروپا،کره جنوب و ژاپن کشورهایی با اقتصاد تماما باز می باشند و درآمد سرانه در این کشورها، بالای 30 هزار دلار، تورم زیر5 درصد، نرخ بهره بانکی متوسط 3 درصد و نرخ بیکاری متوسط 7 درصد دارند.
وی خاطر نشان کرد: بنابراین در حالت کلی برای اثرگذاری سیاست حذف صفر از پول ملی، استفاده از سیاست هدف گذاری تورم، آزادی اقتصادی و خصوصی سازی می تواند موثر واقع شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.