سرپرست فرمانداری پلدشت گفت: اخذ عوارض محلی از گمرکات جمهوری نخجوان دلیل اصلی کاهش واردات از بازارچه صنم بلاغی پلدشت است.

مهران صفری در گفت وگو باخبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی افزود: به دلیل اخذ عوارض محلی طی دو مرحله از گمرکات صدرک و شاه تختی توسط جمهوری نخجوان، موجب عدم رغبت واردکنندگان کالا از انجام واردات از بازارچه صنم بلاغی شده است.

 

صفری با اشاره به  اینکه در 9ماهه سال جاری میزان واردات از مرز صنم بلاغی پلدشت 13 هزارو 750 دلار به وزن 2 هزارو 750 کیلوگرم بوده است تصریح کرد: به دلیل اینکه عمدتا واردات کالا از بازارچه های جنوب استان و یا مرز ماکو انجام می شود؛تنها کالای وارداتی از این بازارچه شامل عایق کائو چویی مکانیزه بوده است.

وی با تاکید بر اینکه میزان صادرات در 9 ماهه سال 96به میزان 4میلیون 124هزار دلار به وزن 4هزارو 40تن بوده است اظهار کرد: در 9 ماهه سال جاری میزان  صادرات 17میلیون و 164هزار دلار به وزن 9هزارو 620تن بوده که نسبت به مدت مشابه از نظر دلاری 316 درصد و از نظر وزنی 138درصد افزایش را شاهد هستیم.

سرپرست فرمانداری پلدشت تاکید کرد: انواع میوه، جعبه قنادی،شکلات ،کشمش، سبزی، کاشی، تن ماهی ادویه جات، شیشه ساختمانی، رنگ اسپری و ساختمانی، انواع بطری پلاستیکی ،یخچال خانگی، روشویی بخاری نفتی و گازی، کارتن خالی، پنیر، خامه قنادی،  چسب صنعتی، دستگاه پخت نان، مصنوعات فلزی، دستکش پلاستیکی،صیفی جات و تجهیزات دستگاه شن و ماسه از جمله کالاهای هستند که در سال جاری از بازارچه صنم بلاغی پلدشت صادر شده است.

وی خاطر نشان کرد: مناطق مرزی کشور با توجه به ظرفیت های بالا از نظر صادرات، مسافت کمتر تا بازار های هدف و ارزان بودن خدمات، نقاط بسیار خوبی برای سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی مناطق مرزی به شمار می روند.

صفری با تاکید بر اینکه به لحاظ عمرانی و بهداشتی مشکل خاصی در بازارچه وجود ندارد؛افزود: با توجه به اینکه انجام امورات صادرات و واردات کالا به صورت تخصصی در گمرکات انجام می شود و اخیرا نیز تعدادی از بازارچه هادر گمرک ها ادغام شده اند،لذا احداث ساختمان و فضای اداری مستقل برای بازارچه مرزی پلدشت توجیه فنی و اقتصادی نداشته و هم اینک در قالب مجموعه پایانه مرزی فعالیت می نماید.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.