رضا جهینی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه حجم تخلیه از این تعداد چاه 700 هزار مترمکعب بوده، افزود: انسداد تکلیفی چاه های غیرمجاز این شهرستان امسال 145 حلقه تعیین شده و تا آخر سال دستور انسداد تمامی آنها از مراجع قضایی اخذ می شود.
وی ادامه داد: تاکنون پنج هزار و 407 حلقه چاه غیرمجاز در این شهرستان شناسایی شده که حجم تخلیه آنها 68.5 میلیون مترمکعب است.
جهینی اضافه کرد: گاهی اوقات برای انسداد چاه ها با مقاومت کشاورزان و اهالی روستاها روبرو هستیم در صورتی که آنان باید منفعت بلند مدت را به کوتاه مدت ترجیح دهند و بدانند تداوم حیات کشاورزی و زندگی آنان به این اقدام وابسته است.
رییس اداره امور مهاباد بیان کرد: برداشت غیرمجاز آب های زیرزمینی باعث کاهش منابع زیرزمینی آب و پایین رفتن سطح آن می شود، به طوری که فرونشست زمین را نیز به دنبال دارد.
جهینی تاکید کرد: جهاد کشاورزی برای مبارزه با بهره برداری های غیرمجاز از آب های زیرزمینی و چاه های فاقد مجوز با همکاری شرکت آب منطقه ای اتخاذ سیاست عدم ارایه هرگونه تسهیلات و خدمات کشاورزی به متخلفان را در پیش گرفته است و کشاورزان را به اجرای روش های نوین آبیاری که دولت برای آنان یارانه بسیار خوبی را در نظر گرفته است، هدایت می کند.
وی در خصوص چاه های مجاز نیز اظهار داشت: یکهزار و 528 حلقه چاه دارای مجوز در مهاباد با حجم تخلیه 53.7 میلیون مترمکعب وجود دارد که از این تعداد یکهزار و 283 چاه در بخش کشاورزی با حجم تخلیه 44.4 میلیون مترمکعب و 189 حلقه چاه مربوط به بخش صنعت با حجم تخلیه 3.4 میلیون مترمکعب و 60 حلقه چاه با مصارف شرب با حجم تخلیه 6.07 میلیون مترمکعب است.
به گزارش ایرنا از ابتدای سال 1393 تاکنون 513 حلقه چاه غیرمجاز در مهاباد با دستور مراجع قضایی مسدود شده است.
مهاباد با بیش از 80 هزار هکتار اراضی زراعی و باغی یکی از قطب های مهم بخش کشاورزی آذربایجان غربی به شمار می رود؛ این شهرستان با 237 هزار نفر جمعیت دارای 2 بخش مرکزی و خلیفان است.
9903/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.