علیرضا بقالی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این پرنده بومی خوزستان و گیلان است و به گفته کارشناسان به دلیل خشک شدن زیستگاه های آن و شکار بی رویه حیات آن در معرض تهدید قرار دارد و چند سالی است که به ندرت در تالاب های این شهرستان مشاهده می شود.
وی افزود: رنگ پر و بال های این پرنده به طور کلی آبی مایل به بنفش است که در سطح پشتی پررنگ‌ تر و روی گلو و سینه اش جلای فیروزه‌ای دارد و این پرنده بسیار محتاط است و معمولاً خود را از انظار مخفی می‌دارد و کمتر در فضای باز دیده می‌شود.
وی گفت: پوشپرهای زیر دم آن سفید خالص است و پاهای قرمزش دراز و پنجه‌هایی با انگشتانی بلند دارد به طوری که این پرنده را قادر می‌سازد تا بر روی برگ ها و گیاهان شناور به خوبی راه برود و غذای خود را جستجو کند.
رییس اداره حفاظت محیط زیست میاندوآب با اشاره به آغاز سرشماری زمستانه پرندگان در زیستگاه های آبی این شهرستان، گفت: در این برنامه، سرشماری پرندگان در زیستگاه های آبی و تالابی میاندوآب، پهنه آبی سد نوروزلو، حاشیه رودخانه زرینه رود و زیستگاه های اصلی پرندگان در منطقه حفاظت شده تالاب نوروزلو انجام شد.
وی افزود: این سرشماری به شیوه پیمایشی و با به کار بردن ابزارهایی از جمله دوربین چشمی و تلسکوب انجام گرفت.
وی اضافه کرد: چنگر معمولی، انواع حواصیل، لک لک، کاکایی، اگرت، باکلان، پرندگان شکاری از جمله عقاب ماهیگیر، طلایی و تالابی از جمله انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی حاشیه این تالاب به شمار رفته و در آمار مشاهدات ثبت شدند.
به گزارش ایرنا، سرشماری زمستانه پرندگان در زیستگاه های آذربایجان غربی از 10 دیماه شروع شده است و تا 10 بهمن ماه با مشارکت 12 تیم تداوم دارد.
تالاب نوروزلوی میاندوآب یکهزار و 200 هکتار مساحت دارد و محل زیست انواع حیوانات و پرندگان کم نظیر بوده و با برخورداری از درختانی همچون گز و سرو و نیزارها از پوشش گیاهی مطلوبی برخوردار است.
آب مورد نیاز تالاب نوروزلوی میاندوآب از طریق رودخانه زرینه رود تامین می شود؛ این تالاب در سال 1391 در ردیف مناطق حفاظت شده سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.
9871/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.