«محمد مسعود تجریشی» روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: احیای دریاچه ارومیه با خرد جمعی و کمک دانشگاه ها، وزارتخانه ها، تجربه بین المللی و استفاده از ظرفیت های ملی به خوبی مدیریت شده است.
وی ادامه داد: این مسئله مستلزم آشنایی دانشگاه ها با زبان صنعت و مشکلات جامعه است و مسوولان دولتی و صنعتی باید مدل چگونگی استفاده از دانشگاه ها را ترسیم کنند و در اختیار این 2 حوزه قرار دهند.

** پنج بسته احیای دریاچه ارومیه
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه گفت: عمده اقدامات احیای این دریاچه در سه سال اخیر انجام شده و تا سال آینده این اقدامات به پایان می رسد تا گام های آخر احیای دریاچه توسط دستگاه های اجرایی برداشته شود.
وی ادامه داد: با پایان این اقدامات آب داخل رودخانه ها جریان می یابد و از مسیر اصلی روخانه ها خارج نمی شود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در تشریح اقدامات انجام شده (پنج بسته احیای دریاچه) تصریح کرد: در بسته اول آب از حوضه های مجاور که مورد استفاده توسعه کشاورزی بوده برای احیای دریاچه از پیرانشهر توسط یک تونل آب به دریاچه ریخته می شود.
وی در خصوص بسته دوم که پروژه سازه ای پسماندهای مورد استفاده کشاورزی است، گفت: پسماندها از طریق رودخانه به دریاچه باز می گردد که در 19 تصفیه خانه در تبریز و ارومیه تصفیه می شود.
تجریشی با بیان اینکه عنوان این پروژه انتقال آب است، گفت: بیش از نیمی از پساب اسفند سال 97 و خرداد سال آینده تصفیه شده و آب به سمت دریاچه هدایت می شود.
عضو هیات علمی دانشگاه شریف تصریح کرد: بسته سوم شامل صرفه جویی آب مصرفی در کشاورزی و افزایش بهره وری و توانمند کردن کشاورزان است.
وی افزود: با اجرای این طرح 40 درصد مصرف آب کشاورزی کاهش پیدا می کند و با 60 درصد باقی مانده محصولات بیشتری تولید می شود.
تجریشی توضیح داد: سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) مطالعاتی را در پنج بخش انجام می دهد و دانشگاه تبریز و ارومیه نیز همکاران پروژه هستند که بر روی معیشت کشاورزان، حسابداری آب و راهکارهای افزایش بهره وری متمرکز است.
مدیر دفتر برنامه ریزی ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: بسته چهارم مربوط به کنترل و کاهش آثار گرد و خاک است و 36 هزار کانون گرد و غبار اصلاح شده است؛ بر اساس برنامه ریزی انجام شده، دستگاه های اجرایی تا 2 سال آینده 23 هزار هکتار کانون دیگر را اصلاح می کنند.
وی ادامه داد: از طریق غرق، کارهای میدانی و کاشت نهال سعی شده استتا کانون های تولید کننده گرد و غبار مدیریت شود و اثرات تولید گرد و خاک بر منطقه، مردم و کشاورزی از بین برود.
عضو هیات علمی دانشکده عمران دانشگاه شریف تصریح کرد: دانشگاه های خارج از کشور و داخل از قبیل تهران، امیرکبیر، شریف و زنجان مجموعه اقداماتی را در زمینه مطالعات و تحقیقات در این زمینه انجام می دهند.
وی در تشریح بسته پنجم نیز گفت: روش های کنترل برداشت آب و سر دهنه سازی و اتصال دو رودخانه با هم از محتوای این بسته است.
تجریشی توضیح داد: 2 اقدام فوق انتقال آب را به دریاچه تقسیم کرده و از تبخیر جلوگیری می کند.
این مسوول با بیان اینکه دفتر مدیریت و برنامه ریزی دریاچه ارومیه سال 1393 در دانشگاه صنعتی شریف با همکاری دانشگاه ارومیه و تبریز به عنوان پروژه ملی ایجاد شده است، ادامه داد: برنامه ریزی های احیا در همان سال صورت گرفت و مقرر شد تا اجرا به وسیله دستگاه های اجرایی و پایش و اثربخشی توسط دانشگاه ها انجام شود.
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: این پروژه تاکنون موفق بوده است زیرا سال 1392 تا 1393 سالانه 40 سانتی متر از آب تراز دریاچه ارومیه کاهش پیدا می کرده است، ولی با توجه به برنامه پیشنهادی و اقدامات اجرایی در چهار تا پنج سال اخیر تقریبا تراز دریاچه ثابت نگه داشته شده است.
وی گفت: در سال جاری تراز آب دریاچه نسبت به سال گذشته 26 سانتی متر بیشتر شده که به دلیل بارش ها و اقدامات انجام شده توسط دستگاه های اجرایی است.

** سرمایه گذاری سه هزار و 500 میلیارد تومانی دولت
عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف در ادامه گفت و گو با ایرنا بیان کرد: احیای دریاچه ارومیه یک فرآیند 10 ساله است و در حال حاضر شرایط دریاچه در حد تثبیت قرار گرفته تا وضعیت پیشروی نکند.
وی ادامه داد: امسال منابع مالی بهتر از سال گذشته از سوی دولت و صندوق توسعه برای اقدامات سازه ای، کنترل گرد و غبار، سر دهنه سازی، کشاورزی و انتقال آب از طریق تصفیه خانه ها تامین شد.
تجریشی افزود: تقریبا در طول این سال ها 35 درصد منابع مالی تامین شده و تاکنون مبلغی حدود سه هزار و 500 میلیارد تومان دولت از مبلغ کلی 10 هزار میلیارد تومان را سرمایه گذاری کرده است.
عضو هیات علمی دانشگاه شریف با اشاره به اینکه 2 سال از برنامه احیا دریاچه ارومیه عقب هستیم، افزود: سال گذشته شرایط احیا آغاز شد تا تراز آب دریاچه بالا بیاید اما با تاخیر همراه بود.
مدیر دفتر برنامه ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده قرار است طی سه سال آینده تراز آب دریاچه به اندازه یک متر بالا بیاید.
وی ادامه داد: شوراهای سیاست گذاری و دستگاه های اجرایی موضوع را تایید کرده است و با تامین هزینه ها اقدامات اجرایی آغاز می شود.
تجریشی افزود: در تهیه برنامه احیا 750 نفر مشارکت کرده اند که حدود 400 نفر از این تعداد دانشگاهیان بوده اند.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.