خالد بایزیدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این سرشماری از 25 تا 27 دیماه و با حضور کارشناسان حفاظت محیط زیست و پرنده نگاران در سه زیستگاه مهم پرندگان در این شهرستان شامل مخزن سد سردشت (کوله سه)، اطراف رودخانه زاب و سد خاکی ورگیل انجام می شود.
وی اضافه کرد: در این سرشماری از کارشناسان با تجربه در این زمینه و از تجهیزاتی پیشرفته پرنده نگری مانند تلسکوب و دوربین های چشمی استفاده می شود.
وی هدف از سرشماری پرندگان را اطلاع از وضعیت جمعیتی گونه ها و چگونگی زندگی این پرندگان در زیستگاه های این شهرستان عنوان کرد.
بایزیدی اضافه کرد: پیش بینی می شود با توجه به آبگیری مخزن سد سردشت به عنوان یک زیستگاه مهم و اساسی آمار جمعیتی پرندگان در این شهرستان در مقایسه با سال قبل 50 درصد افزایش داشته باشد.
وی با بیان اینکه سرشماری پرندگان با حضور 12 تیم پرنده شناسی در 70 زیستگاه استان انجام می شود اظهار داشت: این سرشماری همزمان با دیگر نقاط کشور از 10 دی تا 10 بهمن به منظور آگاهی از وضعیت جمعیت پرندگان آبزی و کنار آبزی مهاجر و بومی انجام می شود.
وی یادآور شد: اطلاعات و نتایج حاصل از سرشماری پرندگان آبزی و کنارآبزی مهاجر به عنوان پایه و اساس بررسی اندازه و تغییرات جمعیتی در برنامه‌های حفاظتی و مدیریتی جمعیت‌های پرندگان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.
به گزارش ایرنا سد سردشت کە بە علت نزدیکی بە روستای کولسە بە آن سد کولسە هم گفتە می شود، بیش از ۳۰ کیلومتر طول دارد؛ این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی با حجم مخزن 387 میلیون مترمکعب و 112 متر ارتفاع بوده و سه واحد 50 مگاواتی نیروگاه برق آبی نیز برای این سد در نظر گرفته شده است که سالانه به طور متوسط 421 گیگاوات انرژی تولید می کند.
طرح سد و نیروگاه سردشت به منظور تامین آب شرب 2 شهر سردشت و ربط و همچنین بهره برداری بهینه از ظرفیت برق آبی روان آب های منطقه بر روی رودخانه زاب احداث شده است.
**سد خاکی ورگیل سردشت، در 20 کیلومتری شمال این شهرستان در نزدیکی روستای ورگیل با هدف جمع آوری و کنترل سیلاب ها و استفاده از آن در بخش کشاورزی با هسته رسی احداث شده که حجم مخزن سد 500 هزار مترمکعب، ارتفاع تاج آن از بستر رودخانه 21 متر و از محل پی 27متر است.
**زاب نیز یکی از رودخانه های دایمی آذربایجان غربی است که از دامنه های زاگرس سرچشمه گرفته و پس از عبور از شهرستان پیرانشهر به سوی سردشت ادامه می یابد و پس از عبور از این شهرستان به طرف غرب جریان پیدا می کند و با ورود به خاک عراق سرانجام به دجله می ریزد.
شهرستان مرزی سردشت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است.
7562/6185/ 3020
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.