به گزارش ایرنا فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با همکاری پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات در راستای تقویت نقش ها، فعالیت ها و مصوبه های حاکمیتی، به ویژه گسترش شبکه تصمیم گیری به ایجاد دبیرخانه گفت و گوهای فرهنگی اقدام کرده است.
هدف از تشکیل این دبیرخانه، استفاده از ظرفیت های فکری صاحب نظران دانشگاهی، اهالی فرهنگ، هنر و رسانه استان و همچنین صنوف و سازمان های مردم نهاد وابسته به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی به منظور شناسایی موانع اشتغال و کارآفرینی حوزه فرهنگ و هنر، آسیب شناسی و ارائه راهکارهای عملی در راستای کسب و کارهای این حوزه تعیین شده است.
دستاوردهای مورد نظر در اجرای این طرح، دستیابی به پیشنهادهای راهبردی مشخص و عملیاتی بر اساس تلاش جمعی گفت و گو محور عنوان شده است.
مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری آذرپژوه، پیش قراول گفت و گوهای این جلسه بود و ضرورت دستوری نبودن نگاه ها نسبت به حوزه فرهنگ را یادآور شد.
علی معین فر با تاکید بر اینکه دولت در این زمینه باید نقش نظارتی داشته باشد، افزود: نیازهای مختص مناطق و فرهنگ مرتبط به آنها باید پایش شده و در سایه هدایت و نظارت نسبت به رفع آنها اقدام شود.
رییس حوزه هنری آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه مقوله اشتغال در هنر باید در بین هنرمندان جا بیافتد، گفت: طی ماه های اخیر چهار جلد کتاب در این نهاد رونمایی شده که 2 جلد به چاپ دوم و 2 جلد دیگر به چاپ چهارم رسیده است.
احد هوشمند افزود: زیرساخت های فرهنگی در آذربایجان غربی و به ویژه در حوزه سینما ضعیف است.
وی با طرح این سوالات که «زیرساخت های هنری در زمینه اشتغال تا چه حدی آماده است؟» و «چقدر هنرمندان با مقوله اقتصاد هنر و جریان کارآفرینی هنر آشنا هستند؟» به چالش های پیش روی هنرمندان درباره درآمدزایی از فرهنگ و هنر تاکید کرد.
فعال فرهنگی و مدیرکل اسبق فرهنگی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی نیز گفت: نشست هایی در سال های 1392 و 1393 با اصحاب فرهنگ برگزار می کردیم که درخواست آن هنرمندان حمایت همه جانبه از سوی دولت بود.
هوشنگ عطاپور با تاکید بر اینکه این نوع حمایت از سوی دولت امکان پذیر نیست، افزود: اقتصاد فرهنگ حلقه مفقوده این بخش به شمار می رود و اگر آثار هنرمندان به کسب و کار تبدیل شود، به ارزش افزوده نیز منجر خواهد شد.
وی ادامه داد: خود هنرمند باید به آنچه که دارد، آگاه باشد و دانش و مهارت را به ثروت تبدیل کند.
وی تاکید کرد: نهادهای فرهنگی مختلفی وجود دارد و هنرمندان باید کد حرفه ای داشته باشند تا سروسامان پیدا کنند.
وی افزود: معافیت های مالیاتی و بیمه ای باید شامل حال هنرمند شود تا کسب و کار پویا در جامعه شکل گیرد.
عطاپور گفت: تحقیق نظری در حوزه اقتصاد فرهنگی انجام نشده است و باید از ایده هنرمندان در این حوزه استفاده شود.
وی افزود: تولیدات فرهنگی و هنری باید به صورت کسب و کار خانگی و بنگاه های کوچک عرضه شود.
فعال فرهنگی و هنری نیز گفت: «فرهنگ ایده پردازی» و «ایده پردازی فرهنگی» در جامعه وجود ندارد و به اندازه تامین نیازهای اولیه به ایده ها بها داده نمی شود.
کامران داوری نکو افزود: در حوزه فرهنگ و هنر نیاز با مصرف همخوانی ندارد و باید بر اساس نیاز و ذائقه مخاطبان تولید هنری انجام شود.
وی با اشاره به اینکه سیستم استعدادیابی باید از سن خردسالی جدی گرفته شود، بیان کرد: توزیع درست منابع از لحاظ فیزیکی و معنوی نیز در جامعه ضروری است.
وی ادامه داد: باید از سنین کودکی مهارت هایی چون گفت و گو و مذاکره آموزش داده شود.
داوری نکو جز اعضایی بود که چند راهکار عملی را مطرح کرد و افزود: برندسازی منطقه ای و ملی، راه اندازی مراکز رشد و شتاب دهنده، تشکیل سمن ها و سندیکاها، گفتمان سازی اقتصاد و هنر، برگزاری نشست با رایزن های فرهنگی و بیشینه کردن سهم شادی در جامعه از راهکاری پویایی اقتصاد هنر است.
رییس انجمن سینمای جوانان آذربایجان غربی نیز گفت: این استان در دهه 1360 با تولید یا مشارکت در تولید بیش از 20 فیلم سینمایی دوران شکوفایی را تجربه کرد و در حال حاضر نیز این ظرفیت در این استان وجود دارد.
احسان مهدیان افزود: هنرمندان باید با قالب ها و ویژگی ارائه اثر در سطح جهانی آشنا باشند تا آثار آنان با استقبال روبرو شود.
استاد رشته روانشناسی نیز گفت: بیش از 20 سازمان و نهاد در حوزه فرهنگ و هنر فعال است و با این پراکندگی فرصت سیاستگذاری و برنامه ریزی منسجم برای این حوزه به وجود نمی آید.
مهران سلیمانی افزود: باید قانون حقوق معنوی ناشران و خالقان آثار جدی گرفته شده و از این نظر از هنرمندان حمایت شود.
وی اضافه کرد: حوزه تئاتر و موسیقی می تواند در صورت برخورداری از حمایت در کوتاه مدت بازده خوبی داشته باشد.
وی افزود: سبک زندگی خود مانعی بر سر راه اقتصاد فرهنگ محسوب می شود و در این زمینه پایین بودن سرانه مطالعه و بیشتر بودن ساعات استفاده از فضای مجازی از مصداق های آن است.
وی با اشاره به اینکه باید با رویکرد حمایتی به فرهنگ نگاه کرد، ادامه داد: هزینه در زمینه فرهنگ، سرمایه گذاری برای کاهش آسیب های اجتماعی محسوب می شود.
سعید لطف اله زاده، مدرس کارآفرینی نیز گفت: تنها سه سینما در مرکز آذربایجان غربی وجود دارد که این فضاها نیز از استقبال کمی برخوردار است و می توان با عقد تفاهم نامه با آموزش و پرورش به رونق این سینماها کمک کرد.
رییس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز آذربایجان غربی نیز گفت: اینکه هدف این کارگروه، اشتغالزایی برای هنرمندان نوپا بوده یا ایجاد اشتغال برای هنرمندان فعال است باید مشخص شود.
علیرضا فولادی تاکید کرد: اقتصاد فرهنگ و هنر باید در بستر ظرفیت های اقتصادی آذربایجان غربی دنبال شود. و تلفیق فعالیت های فرهنگی و هنری با ظرفیت های اقتصادی مناطق می تواند مفید واقع شود.
وی به ذکر مصداقی در این زمینه پرداخت و ادامه داد: کافه ها در فرهنگ عمومی ارومیه مورد استقبال مردم قرار گرفته است و از این ظرفیت می توان برای ایجاد اشتغال در زمینه فرهنگ و هنر استفاده کرد.
فولادی بیان کرد: لازم است رویدادهای مختلف از جمله استارتاپ های موضوعی در این حوزه با تمرکز بر اقتصاد فرهنگی در این استان برگزار شود.
معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم با اشاره به اینکه صنعت فرهنگ در این استان نهادینه شده، گفت: این صنعت با ناشران، چاپ، تولیدات سینمایی و نرم افزارهای مختلف در ارتباط است.
رسول بابازاده افزود: باید به بخش خصوصی و شرکت های مرتبط بها داده شود و فضای رقابتی برای فعالان فرهنگ و هنر از طریق نمایشگاه ها، برندهای خاص و کسب و کار ایجاد شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی هم در جمع بندی نکته نظرهای اعضا گفت: شناسایی نیروهای درگیر بالقوه و بالفعل در حوزه فرهنگ و هنر، جذب و آموزش آنان از چند ماه گذشته در استان دنبال شده است.
حجت الاسلام ناصر خدایاری زیرساخت های فرهنگی را در رونق کسب و کارهای فرهنگی تاثیرگذار دانست و افزود: در حالی که فضای فرهنگی در آذربایجان شرقی به ازای هر هزار نفر 75 متر است، این میزان در آذربایجان غربی 25 متر می باشد.
وی ادامه داد: تعداد صندلی در آذربایجان غربی به ازای هر یکهزار نفر 2.5 اما در آذربایجان شرقی هشت صندلی است؛ در حالی که تنها سه سینمای دولتی در آذربایجان غربی فعال است، این آمار در آذربایجان شرقی به 20 مورد می رسد.
وی افزایش توان و ظرفیت هنرمندان را هم مورد تاکید قرار داد و ادامه داد: هنرمندان موفق و قدرتمند می توانند بر سیستم های دولتی تاثیر مثبت بگذارند و در راس امور قرار بگیرند.
حجت الاسلام خدایاری با اشاره به اینکه «تولید، توزیع و مصرف» برای پیوند اقتصاد و هنر ضروری است، گفت: تولید در عرصه فرهنگ و هنر باید بر اساس نیازسنجی از جامعه هدف باشد و در این زمینه از مشاوران امر کمک گرفته شود.
وی با بیان اینکه توزیع امکانات فرهنگی در جامعه نیز باید متناسب و عادلانه باشد، افزود: تا زمانی که تولیدات فرهنگی و هنری در سبد خانواده قرار نگیرد، انگیزه تولید اثر در هنرمندان وجود نخواهد داشت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی همچنین به اهمیت «نگرش نسبت به مفهوم انسان» برای تحول در بخش های مختلف و به ویژه در زمینه فرهنگ و هنر تاکید کرد.
حجت الاسلام خدایاری با اشاره به اینکه فرهنگ ما شبیه اقتصاد ما است، افزود: 16 استان کم برخوردار در کشور وجود دارد و آذربایجان غربی شانزدهمین استان محسوب می شود.
وی اضافه کرد: کارآفرین های فرهنگی در آذربایجان غربی باید تشویق شده و از آنان حمایت شود.
وی با بیان اینکه زیرساخت های آذربایجان غربی دچار ضعف اساسی است، افزود: علت نرفتن مردم به سینما باید تحلیل و موانع پیش روی این موضوع باید شناسایی شود.
حجت الاسلام خدایاری اضافه کرد: با آماده شدن تالار مرکزی ارومیه، فضای فرهنگی در آذربایجان غربی به 80 هزار مترمربع خواهد رسید.
وی ادامه داد: مسوولان باید رویکرد فرهنگی داشته باشند و راهکار مسائل فرهنگی در فرهنگ نهفته است؛ موسیقی باید روحیه جمعی را تقویت کند و به ایجاد نشاط در جامعه منجر شود.
وی اضافه کرد: تئاتر خصوصی می تواند در آذربایجان غربی شکوفا و به درآمدزایی منجر شود.
به گزارش ایرنا نخستین جلسه گفت و گوهای فرهنگی آذربایجان غربی در حالی پس از حدود 2 ساعت به سرانجام رسید که ارایه راهکارهای عملی به جلسه بعدی موکول شد.
طبق لیست نیز چهار نفر از اعضا شامل سیدهادی طباطبایی به عنوان فعال فرهنگی، نوید عزیزی به عنوان عکاس و فیلمساز استان، ماندانا خسروانی مجد به نمایندگی از مولفان و مترجمان و یوسف پیربوداقی به عنوان رییس خانه مطبوعات آذربایجان غربی در این جلسه غایب بودند.
3072/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.