فرزاد صیادی فر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این داروهای دست ساز و غیرمجاز بیشتر در حوزه داروهای چاقی، لاغری، ترک اعتیاد و محرک جنسی آقایان است.
وی ادامه داد: در داروهایی که با این عناوین از عطاری های استان جمع آوری و آزمایش شده، ترکیب های شیمیایی غیرمجازی وجود داشته است.
وی اظهار داشت: در تمامی داروهای چاقی که ادعا می شد 100 درصد گیاهی هستند، داروهای شیمیایی مثل 'سیپروهپتادین' که یک اشتها آور با عارضه‌ خواب آوری و دگزامتازون که یک کورتیکواستروئید با خاصیت ضدالتهابی است و مصرف آن عوارضی همچون چاقی، سرکوب سیستم ایمنی، پوکی استخوان و افزایش قند خون به دنبال دارد، دیده شده است.
رییس اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی آذربایجان غربی اضافه کرد: در میان داروهای لاغری وضع بدتر است و در آزمایش های انجام شده ترکیب های آمفتامینی نظیر مت آمفتامین که ماده مخدر خیابانی شیشه است، وجود داشته است.
صیادی فر افزود: مصرف این ماده مخدر سبب کاهش وزن به مقدار زیاد و در مدت کم می‌شود اما عوارض خطرناکی همچون اعتیاد، توهم، بی‌خوابی، افزایش فشار خون، تپش قلب، سرگیجه، لرزش دست، دیسفوریا (حالتی از آشفتگی و افسردگی همراه با بی میلی نسبت به محیط اطراف) و در بسیاری از موارد ایست قلبی ناگهانی را به همراه دارد.
وی بیان کرد: ترکیبات ملین و محرک شیمیایی دیگری هم وجود دارد که به عنوان داروی لاغری 100 درصد گیاهی به فروش می رسد.
وی گفت: همچنین در داروهای ترک اعتیاد مواد اپیوئیدی مثل ترامادول و دیفنوکسیلات و متادون یافت شدند که خود ترکیبات اعتیاد آور و مخدر هستند.
وی اظهار داشت: در داروهای غیر مجاز محرک جنسی برای آقایان، بدون استثنا داروی مخدر و روانگردان ترامادول یافت شده و مصرف این ضد درد اپیوئیدی در طول زمان سبب اعتیاد می‌ شود و در صورت مصرف با دوز بالا موجب دپرسیون تنفسی و مرگ می‌شود.
وی اضافه کرد: این دارو با بسیاری از داروهای ضدافسردگی منع مصرف و تداخل دارد که در صورت استفاده هم زمان موجب لرزش، بی‌قراری، افزایش دمای بدن، تعریق، افزایش فشار خون و افزایش ضربان قلب می‌شود و در صورتی که دوز مصرفی بالا باشد می‌تواند سبب شوک و مرگ شود.
وی بیان کرد: در تعدادی از داروهای تهیه شده توسط عطاران ماده مخدر ترامادول نیز یافت شد که به دلیل ایجاد اعتیاد در مصرف کننده موجب بازگشت مجدد مشتری جهت خرید مجدد دارو از عطار شده و سلامتی افراد به بهای کسب سود بیش تر به تاراج گذاشته می شود.
به گزارش ایرنا، چند ماهی است از فعالیت اداره فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و داروی استان آذربایجان غربی نمی گذرد و طرح ساماندهی عطاری های استان با جدیت تمام و با همکاری سایر ارگان های نظارتی در استان اجرا می شود.
8137/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.