رحیم حب نقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: با پیگیری های دانشگاه ارومیه و استاندار آذربایجان غربی، ستاد احیای دریاچه ارومیه با تخصیص آب مورد نیاز برای اجرای این طرح در 200 هکتار از اراضی دشت «فسندوز» میاندوآب موافقت کرد.
وی با بیان اینکه پرورش آرتمیا در استخرها و زه آب ها، روشی جایگزین برای احیای آرتمیای دریاچه ارومیه به شمار می رود، اضافه کرد: با اجرای این طرح امید به ایجاد اشتغال دانش بنیان و جایگزین کشاورزی با استفاده از ظرفیت های عظیم دریاچه افزایش پیدا می کند.
رییس دانشگاه ارومیه با اشاره به اینکه «آرتمیا اورمیانا» یکی از هفت گونه شناخته شده آرتمیای دو جنسی در جهان و شاخص ترین موجو زنده دریاچه ارومیه است، افزود: با پرورش این گونه سخت پوست می‌توان زمینه اشتغالزایی، تولید درآمد و تامین نیازهای کشور در صنعت آبزی پروری را ایجاد کرد.
به گزارش ایرنا اولین بار در کشور از سال 1378 تا 1380 برداشت صنعتی آرتمیا از دریاچه ارومیه انجام شد که این برداشت به دلیل کاهش شدید آب دریاچه ارومیه، افزایش میزان شوری آن و به صفر رسیدن آرتمیای زنده موجود در دریاچه به صفر رسید.
صنعت آبزی پروری جهان سالانه بیش از 100 میلیارد دلار درآمد دارد و نزدیک به 30 میلیون نفر در این صنعت در کل جهان مشغول به کار هستند که همگی وابسته به تولید و پرورش آرتمیاست که در همین راستا ایران می تواند در تولید این جانور دریایی و ایجاد اشتغال نقش بسزایی ایفا کند.
آرتمیا موجود کوچکی است که به عنوان غذای زنده در تغذیه آغازین میگو، ماهیان دریایی، ماهیان خاویاری و ماهیان زینتی کاربرد وسیعی دارد و چهار گروه آبزیان در مراحل اول رشد وابسته به این موجود پرانرژی و مقوی هستند.
آرتمیا اورمیانا در شوری حداکثر 220 گرم در لیتر می تواند زیست کند ولی اکنون وضعیت شوری دریاچه ارومیه به دلیل عبور از فصل گرما و کاهش بارندگی بیشتر از این میزان بوده است و امکان حیات برای این گونه جانوری وجود ندارد.
سالانه نزدیک به 100 کیلوگرم سیست آرتمیا در کشور تولید می شود و 10 تا 30 تن سیست آرتمیا برای مصرف داخلی آبزیان از مبادی رسمی و غیر رسمی وارد کشور می شود.
3072/3214
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.