به گزارش ایرنا، عبداله فتح اله زاده شامگاه شنبه در یک گفت و گوی خبری در مهاباد اظهار داشت: تاکنون 70 درصد از مطالبه های چغندرکاران استان از پنج کارخانه قند استان پرداخت شده و مابقی آن نیز برابر تمهیدات بعمل آمده در کمیته ساماندهی این محصول تا پیش از پایان امسال پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه بیشترین میزان چغندر توسط کارخانه قند ارومیه خریداری شده، افزود: قیمت چغندرقند بهاره با عیار 16 درصد حدود سه هزار و 122 ریال از بابت هر کیلوگرم با احتساب کرایه حمل و نقل است.
وی همچنین با بیان اینکه ناظران فنی در سطح کارخانجات قند بر میزان عیارسنجی محصول نظارت دقیقی دارند، ادامه داد: آذربایجان غربی به لحاظ سطح زیر کشت، تولید در واحد سطح و میزان درصد عیار قند در کشور دارای رتبه نخست کشوری است.
فتح اله زاده بیان کرد: چغندرقند یکی از محصولات اساسی و ماده اولیه صنایع قند و شکر استان بوده و از لحاظ اقتصادی و اشتغالزایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ بطوریکه این استان با دارا بودن پنج کارخانه قند، نقش عمده ای در تولید شکر و خودکفایی کشور در تامین این محصول و جلوگیری از خروج ارز از کشور را دارد.
وی گفت: با اجرای طرح های حمایتی از کشاورزان استان و اختصاص نامحدود تسهیلات بانکی در قالب اعتبارات خط ویژه مکانیزاسیون و برنامه های ترویجی هم اکنون بیش از 85 درصد مراحل تولید چغندرقند در استان به صورت مکانیزه انجام می شود که نقش مهمی در کاهش ضایعات و قیمت تمام شده محصول دارد.
فتح اله زاده با اشاره به اینکه برای اولین بار در سال جاری کشت نشائی چغندرقند در سطح 12 هکتار در حوضه آبریز دریاچه ارومیه انجام گرفت، گفت: در سال زراعی جاری نیز این عملیات در سطح ۲۰۰ هکتار از اراضی استان اجرا می شود.
وی با بیان اینکه این اقدام با هدف صرفه جویی در مصرف آب در مزارع چغندرقند اجرایی شده، اضافه کرد: در این شیوه کشت، تعداد دفعات آبیاری پنج تا 6 نوبت در زراعت چغندرقند کاهش می یابد و به صرفه جویی ۵۰ درصدی در مصرف آب منجر می‌شود.
به گزارش ایرنا و بر اساس برنامه های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش کشاورزی و اجرای الگوی کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، در سال زراعی گذشته 30 هزار و 652 هکتار از اراضی استان زیر کشت این محصول رفته بود که 17 درصد کمتر از سال قبل از آن است.
میزان تولید این محصول در سال گذشته 2 میلیون و 390 هزار تن بود که پیش بینی می شود امسال به 2 میلیون تن کاهش یابد.
چغندرقند به دلیل مصرف بالای آب یکی از محصولات کشاورزی نامناسب کشت شده در حوضه آبریز دریاچه ارومیه است که با وجود این امر، کشاورزان هنوز اصرار به کشت این محصول دارند.
6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.