یاسر رهبر دین روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این حجم آب ورودی از آب پشت سدهای مهاباد، بوکان، شهرچای و زولا سرازیر شده است.
وی ادامه داد: با توجه به انتقال آب از طریق رودخانه ها و انسداد انهار در مجموع تا به این لحظه 380 میلیون مترمکعب آب به دریاچه ارومیه انتقال یافته است.
وی با اشاره به تاثیر بالای پنج طرح مهم شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در احیای دریاچه ارومیه اظهار داشت: لایروبی رودخانه های اصلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، رهاسازی آب پشت سدهای استان، پر یا مسلوب المنفعه کردن چاه های غیرمجاز و کنترل، پایش سردهنه انهار رودخانه های اصلی حوضه آبریز دریاچه ارومیه و انتقال آب از سامانه انتقال سیلوه، چپرآباد، کانی رش و گدار تاثیر به سزایی در تثبیت تراز دریاچه ارومیه و افزایش آن دارد.
وی اضافه کرد: 110 کیلومتر لایروبی رودخانه های نازلو، زولا، روضه چای، گدار، مهاباد و باراندوز به همراه لایروبی و اتصال 25 کیلومتری زرینه رود به سیمینه رود و همچنین رودخانه کانی رش در کنار 390 کیلومتر لایروبی انهار و زهکش های حوضه آبریز دریاچه ارومیه تاثیر بسزایی در تسهیل انتقال آب به پیکره اصلی دریاچه ارومیه و تثبیت تراز آن داشته است.
به گزارش ایرنا دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال /از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
8137/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.