به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: رونق بخش گردشگری این منطقه در نوروز 98 در دستور کار قرار دارد و آزاد شدن واردات کالاهای گروه چهار در این بخش تاثیرگذار خواهد بود.
سلیمانی همچنین از طرح ایجاد محور لجستیک بین چابهار و ماکو در شورای عالی مناطق آزاد سخن گفت و ادامه داد: در بحث گردشگری ترکیبی با ترکیه نیز فرودگاه ماکو نقطه اتصال مناطق آزاد قرار می گیرد.
وی همچنین با تاکید بر اینکه این سازمان را با ده ها میلیارد بدهی تحویل گرفته و امروز تمام بدهی ها پرداخت شده است، افزود: سرمایه سازمان از 100 میلیارد ریال به 130 هزار میلیارد ریال افزایش یافته و برنامه های توسعه ای با الگوهای علمی و کارشناسی تدوین شده است.
وی همچنین با اشاره به اینکه تکمیل طرح های نیمه تمام در دستور کار سازمان قرار دارد، اظهار داشت: زنجیره لجستیک، احداث سردخانه بخش خصوصی، احداث آزادراه با مشارکت 65 درصدی بخش خصوصی و 35 درصدی دولت از جمله این طرح هاست؛ مطالعات راه آهن نیز در حال انجام بوده و مرز هوایی تا پایان سال با برقراری پروازهای خارجی و پروازهای روزانه داخلی راه اندازی می شود.
وی با اشاره به توافق صورت گرفته با مقامات شهرهای «مرسین»، «ترابزون» و «سامسون» در خصوص همکاری با منطقه آزاد ماکو به عنوان بندرخشک و هاب لجستیک ادامه داد: موافقت نامه ترانزیت دام زنده به صورت هوایی و زمینی از ترابزون منعقد شده و پیش بینی می شود 25 درصد واردات نهاده های دام کشور از منطقه آزاد ماکو صورت گیرد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با تاکید بر برنامه ریزی منطقه ای و توزیع عادلانه ثروت در تمام نقاط کشور اظهار داشت‌: پروژه های اجرایی باید دارای پیوست های فرهنگی و اقتصادی باشد و بر اساس اولویت بندی برای رفع نیازهای منطقه عملیاتی شود.
وی تعامل و هماهنگی مدیران دولتی و استانداری آذربایجان غربی با منطقه آزاد ماکو را خواستار شد و گفت: توسعه منطقه آزاد ماکو بدون شک توسعه استان است و برکات آن برای کل کشور خواهد بود.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو با اشاره به جلسه اخیر خود با وزیر جهاد کشاورزی برای تامین گوشت قرمز و سفید، توسعه شیلات، محصولات دامی و سیفی جات از منطقه آزاد ماکو افزود: رویکرد ما ایجاد زنجیره تولید در این بخش است و طی تفاهم نامه با بنیاد جانبازان واردات دام زنده به منطقه آزاد ماکو از ترکیه و ذبح آن می تواند بخش عمده ای از مشکلات کشور در این بخش را حل کند.
به گزارش ایرنا، منطقه آزاد ماکو به عنوان یکی از هفت منطقه آزاد کشور به لحاظ محدوده جغرافیایی منطبق بر شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در دولت تدبیر و امید به الگویی برای اقتصاد مقاومتی تبدیل شده است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومتر مربع بوده و به تنهایی بیش از 75 درصد کل مساحت مناطق آزاد کشور را به خود اختصاص داده و دومین منطقه آزاد بزرگ دنیاست.
این منطقه در مجاورت کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان قرار دارد و طول مرزهای جمهوری اسلامی ایران در این منطقه با این کشورها به ترتیب 130 و 140 کیلومتر است.
7132/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.