به گزارش ایرنا، سرهنگ یوسفعلی ابراهیم پور روز یکشنبه در جلسه کمیسیون قاچاق چوب مهاباد اظهار داشت: طی 10 سال گذشته در مجموع 10 تُن چوب قاچاق در استان کشف شده بود در حالی که امسال این میزان 15 برابر افزایش یافته است و این جهش، ضرورت توجه به این امر را نشان می دهد.
وی اضافه کرد: با وجود تمام تلاش های انجام شده تنها 10 درصد از چوب های قاچاق کشف و ضبط شده و مابقی به دور از چشم ماموران یگان حفاظت و نیروی انتظامی حمل می شود.
وی افزود: بحث قاچاق و حمل غیرمجاز چوب در استان های غربی و شمالغرب کشور از زمانی که دولت طرح تنفس جنگل های شمال را اجرا کرد، به وجود آمده است.
سرهنگ ابراهیم پور گفت: نظارت های منابع طبیعی بر حمل و انتقال چوب های غیرجنگلی باید قبل از بارگیری محموله انجام گیرد و تنها در این صورت است که مجوز لازم از سوی این ارگان صادر می شود.
فرماندار مهاباد نیز در این جلسه گفت: رویکردهای نظارت بر طبیعت و محیط زیست باید به سمتی پیش برود که شناسایی تخریب گران در طبیعت قبل از دخل و تصرف صورت گیرد.
ایرج شجاعی اظهار داشت: هم اکنون با فعال شدن انجمن های زیست محیطی و ارگان های دولتی، حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست به یک دغدغه جامعه تبدیل شده است.
وی تاکید کرد: مسوولان باید تلاش کنند، که نگرانی ها از دخل و تصرف طبیعت به بطن جامعه رسوخ پیدا کند و هر فرد جامعه خود را محافظ منابع طبیعی و محیط زیست بداند و در این زمینه احساس مسوولیت کند.
وی در خصوص قطع درختان نیز گفت: قطع درختان کهنسال باید با نظارت جهاد کشاورزی انجام شود تا برخی افراد از آن سوء استفاده نکنند.
فرماندار مهاباد از انجمن های زیست محیطی و تشکل های مردم نهاد این شهرستان که با جدیت تمام برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست تلاش می کنند قدردانی کرد.
رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد هم گفت: این شهرستان به عنوان یکی از گذرگاه های انتقال چوب از شهرستان های غربی استان به دیگر استان ها تبدیل شده است.
مجید پاتو افزود: امسال در مجموع بیش از 100 تُن چوب در محورهای مواصلاتی این شهرستان کشف و خودروهای حمل کننده نیز توقیف شده است.
وی اضافه کرد: طبق قانون هر گونه و قطع و حمل محموله های چوب بدون اخذ مجوزهای لازم ممنوع است و با متخلفان برابر قانون برخورد می شود.
وی یادآور شد: باغدارانی که قصد دارند درختان فرسوده و خشک باغ خود را نیز قطع کنند باید مجوز قطع درختان را از جهادکشاورزی اخذ کنند و این اقدام با نظارت منابع طبیعی انجام شود.
رییس اداره منابع طبیعی مهاباد گفت: در این شهرستان بیش از 197 هزار هکتار مراتع روستایی و ییلاقی وجود دارد که 50 هزار هکتار آن مراتع درجه یک، 70 هزار هکتار آن مراتع درجه 2 و بقیه را مراتع درجه 3 تشکیل می دهد.
در ادامه این نشست اعضای انجمن ها و تشکل های زیست محیطی مهاباد نیز نظرها و پیشنهادهای خود در زمینه مبارزه اصولی با قاچاق چوب و مراقبت بیشتر از جنگل ها را بیان کردند.
آذربایجان غربی بیش از 2 میلیون و 700 هزار هکتار عرصه منابع طبیعی دارد که 2 میلیون و 600 هزار هکتار آن مرتع و مابقی آن عرصه های جنگلی است.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.