معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: کیفیت نامناسب آب ورودی به تالاب های استان یکی از چالش های زیست محیطی مهم استان است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی حجت جباری صبح امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه یکی از مشکلات اصلی تالاب های استان کیفیت اب ورودی تالاب ها برشمرد و گفت: بیشتر تالاب های استان از طریق کانال های زه کش و مازاد اب های بخش کشاورزی آبگیری می شوند که این امر موجبات ورود سموم کشاورزی به تالاب ها از این طریق را فراهم ساخته است که در راستای حل این مشکل دو لاگن دو هکتاری برای خود پالایی و تصفیه آب ورودی به تالاب های نقده و مهاباد اجرا شده است تا شاهد ورود اب تصفیه شده به این تالاب ها باشیم.

وی با بیان اینکه 70 زیستگاه آبی شامل تالاب ها، دریاچه پشت سد ها و منابع آب سطحی در استان وجود دارد خاطرنشان کرد: اکثر تالاب های استان فصلی بوده و با فرا رسیدن فصل گرما خشک می شوند.

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی با بیان اینکه آبگیری تالاب های استان از اواخر پاییز شروع و تا اوسط فصل بهار ادامه می یابد تصریح کرد: در خصوص آبگیری برخی تالاب های خشک شده استان با مشکل مواجه هستیم که امیدواریم با همکاری ستاد احیا و اب منطقه ای مشکلات ابگیری تالاب ها حل شود.

وی در تشریح وضعیت تالاب درگه سنگی نقده با بیان اینکه این تالاب علی رغم قرار گرفتن در لیست مونترو وضعیت مطلوبی دارد تصریح کرد: تالاب های درگه سنگی، یادگارلو و حسنلو نقده در قالب یک سایت تالابی قرار دارند که از میان این تالاب ها تالاب یادگارلو به دلیل عبور کانال زه کش از مجاورت ان بیش از 15 سال است که خشک شده است و تا امروز نیز در احیای آن موفق نبوده ایم و به سبب خشکی تالاب یادگارلو  و قرار گرفتن در یک سایت با تالاب درگه سنگی، این تالا نیز از لیست مونترو خارج نشده است.

جباری افزود: با وضعیت کنونی تالاب یادگارلو یا باید به کلی حذف شود و یا باید با اجرای تدابیری درخصوص کانال زه کش مجاور این تالاب مشکلات آبگیری ان حل شود.

موسوی، معاون نظارت و پایش محیط زیست آذربایجان غربی نیز در این نشست از بهبود نسبی وضعیت آلودگی هوای ارومیه نسبت به سال گذشته خبر داد و تصریح کرد: براساس داده های ایستگاه های سنجش آلودگی هوای استان  در 9 ماهه سال جاری شاهد 30 روز هوای پاک، 233 روز هوای سالم، 10 روز ناسالم برای گروه های حساس و 3 روز شاهد هوای ناسالم در استان بوده ایم که افزایش 7 روزه هوای پاک و کاهش 13 روزه هوای ناسالم در 9 ماهه سال جاری و نسبت به زمان مشابه سال گذشته نشان از بهبود وضعیت آب و هوای ارومیه دارد.



انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.