به گزارش ایرنا بصیرت، بکارگیری عقل در مسیر هدایت انسان و استفاده از روشنگری آن است و قرآن کریم با ترغیب به بینا کردن دل ها با نور عقل، آنانی را که از این نیرو استفاده نمی کنند را کوران واقعی معرفی می کند.
حماسه روز 9 دی برای همیشه در تاریخ ماندگار و عامل بقای انقلاب اسلامی است؛ مسئله ای که رهبر معظم انقلاب نیز در فرمایشات خود در خصوص روز بصیرت می فرمایند: «روز 9 دی در تاریخ ماند».
ایشان فتنه 88 را حاصل برنامه ریزی چندین ساله دشمنان و در ادامه ی قضایایی چون فتنه سال 78 تحلیل می کنند و علاج آن را حرکت عظیم مردمی همانند آنچه در 9 دی سال 88 اتفاق افتاد، می دانند.
از نگاه رهبر انقلاب روح دیانت حاکم بر دل های مردم و توجه به فرهنگ عاشورا از خصوصیات مشترک حماسه ی 9 دی و حوادث دوران پیروزی انقلاب اسلامی است، در قضیه 9 دی سال 88 یک نکته اساسی است و آن نکته به هویت انقلاب و ماهیت انقلاب برمی گردد؛ یعنی همان روحی که حاکم بر اصل انقلاب ماست و آن حضور عظیم بی نظیر تاریخی در سال 57 بود.
همان روح در ماجرای 9 دی و در قضایای گوناگون دیگر به شکل بارزی نشان داده شد به طوری که جای انکار و تردید و تامل را برای هیچ یک از بدخواهان، دوستان، دشمنان و دیگران باقی نگذاشت؛ آن روح در حقیقت روح دیانت حاکم بر دل های مردم بود.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: 9 دی در تاریخ کشور به عنوان روز تجلی بصیرت مردم ایران ثبت شد و نماد ولایت مداری ملت ایران است.
آیت الله شیخ جواد مجتهد شبستری افزود: سال 88 عده ای بیگانه به بهانه ابطال انتخابات، قصد رویارویی با نظام و مردم را داشتند و با این کار فتنه و آشوبی را در کشور رقم زدند.
وی ادامه داد: بیگانگان از خویشتن داری مردم و رهبری سوء استفاده کرده و به امام حسین (ع) و رهبری توهین و اهانت کردند و در نهایت با جواب مقتدارنه مردم در 9 دی روبرو شدند.
وی اضافه کرد: مردم با بصیرت در این روز حق را از باطل تشخیص دادند و با سیل بصیرت مردم ناپاکی ها شسته شد و فتنه ها فرونشست.
نماینده مردم آذربایجان غربی در مجلس خبرگان رهبری گفت: همانطور 22 بهمن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بوده، روز 9 دی نیز به عنوان یوم الله دیگری است؛ مردم باید این روز بزرگ را حفظ کنند و خواب هایی که دشمنان برای این نظام و انقلاب دیدند را با پاسخ قاطع روبرو کنند.
کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی نیز معتقد است که حضرت امام خمینی (ره) فرمایش مهمی دارند با این عنوان که «حفظ یک انقلاب از انقلاب کردن سخت تر است» و روزهایی در تاریخ انقلاب وجود دارد که مصداق همین سخن بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی است.
هوشنگ عطاپور با اشاره به اینکه روز بصیرت تلاش آگاهانه مردمی برای صیانت از انقلاب اسلامی بود، افزود: برای رسیدن به چنین رفتار سیاسی هوشمندانه مردم و خواص باید از قدرت تشخیص دقیق و مسوولانه ای از گرداب های سهمگین پیشروی انقلاب داشته باشند؛ در روز بصیرت چشم جهانیان شاهد خیزش انقلابی برای دفاع از کیان انقلاب اسلامی بود.
وی ادامه داد: به همین علت این روز از گذرگاه های حساس تاریخ جمهوری اسلامی ایران است و درا ین روز بار دیگر شاهد وحدت همه سلایق سیاسی برای گذر از بحران های سهمگین بودیم.
کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی گفت: روز بصیرت به منزله سرمایه معنوی است که حاصل اتحاد و وحدت همه نیروهای سیاسی برای پاسداشت منافع ملی در برابر چشم طمع دشمنان بیگانه و نیروهای برانداز بود.
عطاپور ادامه داد: به همین دلیل بررسی بی طرفانه و فارغ از نگاه های جناحی سیاسی و صرفا با معیارهای که مقام معظم رهبری آن را که تبیین کردند، می تواند این سرمایه ملی را تقویت و به انسجام و همبستگی ملی کمک کند.
وی اظهار داشت: در همه این چهل سال از عمر انقلاب اسلامی، مردم ایران به روشنی نشان داده اند که با وجود داشتن انتقاد به عملکردهای مسوولان در روزهای سخت و بحرانی حامی ولایت فقیه هستند.
وی بیان کرد: بدون شک مردم از گرایش ها و علایق گوناگون سیاسی برخوردار بوده ولی همیشه آماده فداکاری در راه انقلاب اسلامی به زعامت رهبر معظم انقلاب هستند؛ البته باید رویکردهای سیاسی هم در درون جناح های سیاسی به شکلی باشد که بدانند رهبر معظم و ولایت فقیه به همه آحاد ملت و جریان های سیاسی تعلق دارد.
وی افزود: باید این رفتار سیاسی در جامعه ترویج شود که رهبری و ولایت فقیه مدافع حقوق مردم و زبان گویای آنان در مقابل مسوولان قوای سه گانه و نهادهای حاکمیتی است و تاکنون نیز همین رفتار علی گونه مقام عظمای ولایت باعث شده که ایرانیان با هر گرایشی مقام معظم رهبری را حامی خود بدانند و هر جا احساس تضییع حقی دیدند، به ایشان ملتجاء شوند.
کارشناس مسایل فرهنگی و اجتماعی اضافه کرد: در شرایط چهل سالگی انقلاب اسلامی ما بیش از گذشته نیازمند بصیرت افزایی اقشار مختلف مردم برای شناخت توطئه های دشمنان و اذناب داخلی آنان برای حفاظت از انقلاب اسلامی هستیم و رسانه ها و شبکه های مجازی در این بصیرت افزایی و تقویت ارتباط مردم به ولایت نقش اساسی بر عهده دارند.
عطاپور گفت: نخبگان سیاسی و اندیشمندان از جناح های سیاسی باید بدانند که رهبری فصل مشترک منافع ملی است و باید این فصل مشترک تقویت و پشتیبانی شود.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه هم با اشاره به اینکه فتنه و فتنه گر خط قرمز نظام جمهوری اسلامی است، گفت: زنده نگهداشتن حماسه 9 دی وظیفه آحاد ملت ایران است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: گرامیداشت سالروز حماسه 9 دی از جنبه های مختف دارای اهمیت است و در پرتو آن نباید اجازه بدهیم جای ظالم و مظلوم عوض شود.
وی اضافه کرد: حماسه 9 دی یک امتحان عظیم الهی بود و باید آن را به عنوان سالروز میثاق امت و امام پاس داشت.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی نیز گفت: در روز 9 دی یا همان روز بصیرت مردم همیشه در صحنه ایران در حمایت از ولایت و رهبری به میدان آمدند و با حضور خود اعلام کردند که از نظام و امنیت کشور حمایت می کنند.
علی مصطفوی بیان کرد: در این روز وحدت و همبستگی مردم با نظام و انقلاب به نمایش گذاشته شد و مردم نشان دادند که پای خون شهدای انقلاب که جان خود را برای این نظام فدا کرده اند، هستند؛ این روز متعلق به هیچ جریان سیاسی خاصی نیست و متعلق به کل مردم ایران اسلامی می باشد.
وی اضافه کرد: مردم شهیدپرور ایران همیشه و در تمامی صحنه های انقلاب و نظام حضور داشتند و در واقع روز بصیرت متعلق به خود مردم است.
«مبین سعید» یکی از شهروندان ارومیه ای در خصوص 9 دی معتقد است این روز توانست اتحاد مقتدارانه مردم ایران را به رخ جهانیان بکشد و نشان دهد که این مردم پای آرمان هایشان ایستاده اند.
وی با اشاره به اهمیت این روز، گفت: در روز 9 دی بصیرت ملت شهیدپرور جمهوری اسلامی ایران تجلی یافت و یوم الله دیگری در تاریخ انقلاب ورق خورد.
«رضا اکبری» یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه پیشرفت یک کشور در سایه اتحاد و با پشتیبانی مردم از نظام تحقق می یابد، ادامه داد: روز بصیرت، پشتیبانی مردم از نظام اسلامی را به جهانیان نشان داد.
وی اضافه کرد: پیر و جوان و تمام اقشار مردم در روز بصیرت متحد شدند و به دنیا و استکبار جهانی نشان دادند که ما پای آرمان های خود ایستاده ایم.
«حبیب دولتی» یکی دیگر از ساکنان ارومیه نیز با اشاره به اینکه 9 دی 88 روز اقتدار مردمی بود، گفت: در این روز مردم نشان دادند در مقابل کسانی که به مقدساتشان توهین کنند، مقتدارنه می ایستند؛ به نوعی در این روز مردم بابصیرت، سیلی محکمی بر دهان یاوه گویان، منافقان و دشمنان نظام زدند.
به گزارش ایرنا خروش حماسی مردم در 9 دی 1388 علیه افرادی که در روز عاشورا به مقدسات و نمادهای عاشورایی اهانت کرده بودند، به روزی ماندگار در تاریخ انقلاب اسلامی تبدیل شد و این روز به نام روز «بصیرت و میثاق امت با ولایت» در تقویم رسمی کشور ثبت شد.
9918/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.