داود نصرارکن روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از این تعداد 221 نفر در مهر، 296 نفر در آبان و 190 نیز در آذر امسال اقدام به دریافت این واکسن کرده اند.
وی با اشاره به اینکه این طرح از اول مهر آغار شده ادامه داد: از ابتدای این طرح 2 هزار آمپول هپاتیت B به مهاباد اختصاص یافته که حدود یکهزار و 293 آمپول دیگر نیز برای جلوگیری از بیماری احتمالی هپاتیت B جهت تزریق به اهداکنندگان مستمر باقی مانده است.
نصر ارکن اضافه کرد: اهداکنندگان مستمر خون در مهاباد برای دریافت این واکسن به پایگاه انتقال خون این شهرستان مراجعه کنند تا پس از بررسی برای تزریق به شبکه بهداشت و درمان معرفی شوند.
وی اظهار داشت: اهداکنندگان مستمر خون که شامل دریافت این واکسن می شوند، باید جزو متولدین سال 1368 به پایین بوده و حداقل سالی 2 بار اقدام به اهدای خون کرده باشند.
نصر ارکن با بیان اینکه برای ایمن سازی کامل در برابر این بیماری باید سه نوبت واکسن تزریق شود، تاکید کرد: نوبت اول تزریق واکسن در زمان مراجعه، نوبت دوم یک ماه پس از مراجعه نوبت اول و نوبت سوم نیز 6 ماه پس از مراجعه نوبت اول خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه انجام این واکسیناسیون افراد را در مقابل ابتلا به بیماری‌های کبدی هپاتیت B تا آخر عمر مصون می‌کند، افزود: تزریق واکسن کاملا اختیاری و رایگان بوده و در واقع به عنوان یک خدمت و قدردانی از رفتار انسان دوستانه اهداکنندگان مستمر خون انجام می‌شود.
به گزارش ایرنا، 2 هزار اهداکننده مستمر در مهاباد سالانه بیش از 2 بار برای اهدای خون به پایگاه انتقال خون این شهرستان مراجعه می کنند.
پایگاه انتقال خون مهاباد تامین کننده خون مورد نیاز مراکز بیمارستانی شهرستان های جنوب آذربایجان غربی است.
هپاتیت B، نوعی بیماری عفونی ویروسی در انسان است که عامل آن ویروس (HBV) است.
این ویروس از طریق قرار گرفتن در معرض خون یا مایعات بیولوژیکی بدن فرد آلوده قابل انتقال بوده که متداول‌ترین شیوه انتشار این ویروس از طریق استفاده از تزریق درون ‌وریدی، مواد مخدر و رفتارهای پُر خطر جنسی است.
بیشترین آسیب این بیماری متوجه کبد است، ویروس این بیماری می‌تواند سبب هر 2 حالت حاد یا مزمن آن شود که در بسیاری از بیماران در ابتدای آلودگی و عفونت اولیه اثری از نشانه‌های بیماری دیده نمی‌شود و در برخی افراد شروع و توسعه سریع بیماری با استفراغ، زردی پوست، خستگی، ادرار تیره و درد شکم همراه است.
3020/9903/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.