جلیل جباری روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: این آثار شامل اشیا و ظروف سفالی است که در کاوش های باستان شناسی تپه حسنلو نقده کشف و در موزه های نقده، حسنلو و ارومیه نگهداری می شود.
وی اظهار داشت: در جلسه ویژه ای فهرست پیشنهادی ثبت آثار منقول پنج استان از جمله 19 اثر فرهنگی و تاریخی آذربایجان غربی مورد بررسی قرار گرفت.
وی بیان کرد: به زودی تصاویر این اشیا در اختیار رسانه ها قرار می گیرد.
به گزارش ایرنا با ثبت این هشت اثر، مجموع تعداد آثار منقول فرهنگی تاریخی استان که در فهرست ملی به ثبت رسیده، به 74 اثر می رسد.
تپهٔ حسنلو که در هفت کیلومتری شهر نقده قرار دارد، یکی از تپه‌های باستانی آذربایجان غربی است که قدمت آن به بیش از هفت هزار سال قبل از میلاد می‌رسد. معروف ترین اثر باستانی یافت شده در این محل جام طلای حسنلو است که به عصر آهن تعلق داشته و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.
تپه باستانی حسنلو در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه و ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده بین دهکده‌های امین‌لو و حسنلو واقع شده‌است، این تپه به خاطر نام دهکده مجاورش حسنلو نام گرفته‌است.
تپه‌های باستانی زیادی پیرامون تپه حسنلو را فرا گرفته‌ و گویا هنگام آبادی حسنلو و تمدن عظیمش تمدن های دیگری نیز با این تپه در تماس بوده‌ و هم دوره تمدن حسنلو به وجود آمده ‌است.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.