رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی گفت: رمز توسعه هر کشوری حرکت به سمت تخصص گرایی است.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی دکتر ولی عاقلی در این آئین با بیان اینکه اقتصاد دانش بنیان و فرهنگ بنیان 2 محور اساسی برای رسیدن به توسعه و استقلال کشور است افزود: برای ارتقا شاخص های توسعه در هرکشور باید در مدارس آن کشور آموزش های نوآورانه و خلاقیتی منجر به کارآفرینی و نهادینه شود.

وی با تاکید براینکه یکی از شاخص های اصلی اقتصاد دانش بنیان سرعت بخشیدن به چرخه توسعه تکنولوژی کشور متناسب با زیست بوم همان کشور است ادامه داد: کشور ایران از لحاظ کمیت تولید علم دارای رتبه های مطلوبی است اما در تبدیل علم به عمل ، نوآوری و ارائه به بازار ضعیف است و تنها از 2000 ایده که می توان به محصول تبدیل کرد، تنها یک ایده به محصول تبدیل می شود.

دکتر عاقلی با بیان اینکه توان کارآفرینی در بین دانش آموختگان دانشگاهها پایین است افزود: وجود این مشکل اساسی نشات گرفته از کپی برداری از سرفصل های آموزشی کشورهای غرب در مراکز اموزش عالی است که لازم است بازنگری اساسی انجام شود.

وی وجود مشکلات زیست محیطی و خشکی دریاچه ارومیه و معضل گرد و غبار استانهای جنوب کشور را ناشی از اجرای برنامه های استثماری غرب طی سالیان متمادی در رژیم گذشته شاهنشاهی کشور عنوان کرد و گفت: باید در برنامه هایی که از کشورهای خارجی در رژیم پهلوی در کشور اجرا شده بازنگری تخصصی و علمی داشته باشم و متناسب با زیست بوم هر منطقه برنامه های لازم طراحی و اجرا شود.

رئیس جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی با تاکید براینکه باید به کیفی سازی در دانشگاهها توجه جدی شود یادآور شد: نباید اجازه داد علم در گرداب مدرک گرایی گم شود و بلکه برای ارتقا و توسعه باید به سمت تخصص و رشد علوم و حرفه آموزی حرکت کنیم.

وی با بیان اینکه رمز توسعه هر کشوری حرکت به سمت تخصص گرایی از طریق طوفان فکری است، وجود دانشمندان و پژوهشگران متعددد در کشور را مزیت و سرمایه ای بزرگ عنوان کرد و گفت: پژوهشگران و نظام مدیریت کشور در قبال توسعه زیرساخت های پژوهش و فناوری رسالت مهمی دارند که با ایجاد صندوق های سرمایه گذاری ریسک پذیر و حمایت از پژوهشگران و شرکتهای دانش بنیان می توان نقش اساسی در توسعه اقتصادی و پژوهشی ایفا کرد.

دکتر عاقلی بی توجهی به پژوهش و فناوری در کشور را عامل اصلی در ابتلابه به مشکلات موجود عنوان کرد و افزود: امید است با تلاش روزافزون پژوهشگران، توجه مراکز آموزشی به پژوهش و حمایت دولت از سرعت بخشیدن به  چرخه توسعه تکنولوژی کشور در زمان جنگ اقتصادی با سرعت پیش رود و کشور پله های رشد و توسعه را طی کند.

به گزارش ایسنا؛ در این مراسم از دانش تولید گیاه ارکیده به روش کشت بافت،تولید موز گلخانه ای برای اولین بار درشمالغرب کشور، تولید نانو کاتالیست آلومینا، اکسید زیرکونیوم و اکسید سیلسیم با کاربری در صنعت نفت، تولید 5 نوع کیت آزمایشگاهی( نیترات، نیتریت، آمونیوم، سیانید و کلر قابل استفاده در صنعت کشاورزی و آب، تولید پلیمرهای پلی الکترولیت کاتیونی( مورد استفاده در صنعت کاغذسازی، تصفیه نفت و آب و فاضلاب،و حفاری)،دمولسیفایر یا تعلیق شکن و تولید سوپر جاذب زیست تخریب پذیر با کاربردهای بهداشتی، صنعتی و کشاورزی رونمایی شد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.