به گزارش ایرنا در مناطق غرب و شمال غرب کشور بارش های سالانه طی سه فصل پاییز، زمستان و بهار ارزانی مردم می شود که سهم پاییز از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا کشت های پاییزه به ویژه گندم و جو با بارش باران جوانه می زند و در صورتی که در این فصل به رشد کافی برسد، می تواند سرمای زمستانی را تحمل کرده و در فصل بهار با سرعت بیشتری رشد کند.
بخش زیادی از باران های پاییزی در خاک فرو رفته و باعث سیراب شدن سفره های زیرزمینی می شود و بخش دیگری نیز با جاری شدن روی زمین باعث پرآب شدن رودخانه های دایمی و جاری شدن آب در رودخانه های فصلی می شود.
هفته ها و روزهای پایانی پاییز وقتی که با بارش برف همراه باشد، باعث تشکیل لایه هایی بین سطح زمین و سرما شده و از نفوذ سوز زمستان به داخل زمین و به ویژه کشت زارها جلوگیری می کند و با بارش برف بر ضخامت این لایه ها افزوده می شود.
لایه های ضخیم برف در فصل زمستان روی هم انباشته می شود و تا فصل بهاره و آب شدن تدریجی آن به عنوان ذخیره گاه طبیعی آب را نگه می دارد.
طی پاییز امسال طبیعت روی خوشی به مردم نشان داد و بارش های این فصل بیش از انتظار مردم بود؛ همین امر نوید سالی پر آب و پرمحصول را به کشاورزان این منطقه می دهد.
رییس اداره هواشناسی مهاباد گفت: پاییز امسال به طور میانگین 167.7 میلی متر بارندگی در آذربایجان غربی ثبت شد در حالی که سال گذشته این مقدار 71 میلی متر و میانگین بلند مدت بارش های پاییزه استان نیز 92.5 میلی متر بود.
اردلان محمدپور افزود: بارش های امسال استان در مقایسه با سال قبل 1.36 برابر و در مقایسه با میانگین بلند مدت 81 درصد افزایش یافت.
وی اضافه کرد: در بین شهرستان های استان نیز سردشت با بارش 421 میلی متر پرباران ترین شهرستان بود و پیرانشهر نیز با 310 میلی متر بارندگی در جایگاه دوم قرار داشت.
محمدپور اظهار داشت: بارش های امسال سردشت 198 درصد بیشتر از 141 میلی متر بارش سال گذشته و 100 درصد بیشتر از 210 میلی متر میانگین بارش بلند مدت این شهرستان است.
محمدپور افزود: در پاییز امسال پلدشت با 96 میلی متر بارندگی، کم باران ترین نقطه استان بود که بارش های آن در مقایسه با 60 میلی متر سال گذشته، 58 درصد و در مقایسه با 57 میلی متر میانگین بارندگی بلند مدت 67 درصد افزایش داشت.
وی در خصوص بارش های مهاباد نیز گفت: در پاییز امسال 219 میلی متر بارندگی در مهاباد ثبت شد که 135 درصد بیشتر از بارش های سال گذشته و 1.22 برابر بیشتر از بارش های این شهرستان در میانگین بلند مدت است.
بارش باران پاییزه باعث احیا شدن دوباره رودخانه ها در آذربایجان غربی شد و هم اکنون جریان آب در بسیاری از رودهای فصلی و دایمی استان وجود دارد.
یکی از برکت های این نزولات آسمانی در آذربایجان غربی جان گرفتن دوباره دریاچه ارومیه است که تراز این دریاچه را در وضعیت 26 سانتی متر بیشتر از سال گذشته قرار داده است.
رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی گفت: هم اکنون وسعت دریاچه ارومیه به 2 هزار و 47 کیلومترمربع رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 313 کیلومترمربع افزایش یافته است.
فرهاد سرخوش افزود: تراز دریاچه ارومیه امروز به 1270 متر و 54 سانتی متر رسید که نسبت به زمان مشابه سال گذشته 26 سانتی متر و نسبت به کمترین سطح ثبت شده برای آن 52 سانتی متر افزایش یافته است.
احیای دوباره رودخانه ها موجب شده که آبگیری سدهای آذربایجان غربی نیز سرعت بگیرد و در این فصل بخشی از حجم سدهای استان از آب پر شود؛ یکی از سدهای استان که متاثر از بارش های پاییزی بوده، سد مخزنی مهاباد در جنوب آذربایجان غربی است.
به گفته رییس اداره امور آب مهاباد بارش های باران پاییزی حجم آب سد این شهرستان را به بیش از 81 میلیون مترمکعب رسانده که این مقدار نسبت به مدت مشابه سال قبل 18 میلیون مترمکعب بیشتر شده است.
رضا جهینی افزود: هم اکنون از 2 شاخه حمزه آباد و قاضی آباد، آب با حجم 12.32 متر مکعب در ثانیه به مخزن سد وارد می شود.
وی ادامه داد: هم اکنون تراز سد مهاباد به یکهزار و 344 متر و 74 سانتی متر از سطح دریاهای آزاد رسیده که این مقدار نیز سه متر بیشتر از تراز سد در مدت مشابه سال قبل است.
آذربایجان غربی در یک منطقه سرد و کوهستانی واقع شده و میانگین بارش های سالانه 450 میلی متر و در حدود 2 برابر میانگین بارندگی کشور است.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.