به گزارش ایرنا، برخی از کارشناسان معتقدند که طرح تامین آب پایدار از سد غازان برای شهر خوی به دلیل کیفیت پایین آب رودخانه های الند و قطور قابل توجیه نیست و بهترین منبع برای تامین آب این شهر، سد آغ چای است.
اگرچه موافقان احداث سد غازان موضوعات دیگری را نیز مطرح می کنند که از جمله آنها می توان به کنترل آب های سطحی اشاره کرد زیرا دشت خوی در شمال آذربایجان غربی از چند سال پیش به علت کمبود منابع آب های زیرزمینی، دشت ممنوعه برای حفر چاه های کشاورزی اعلام شده و این در حالی است که به علت نبود سد مناسب، حدود 200 میلیون مترمکعب آب سطحی رودخانه اقماری این دشت به هدر می رود.
به نظر این کارشناسان احداث سد غازان علاوه بر ذخیره سازی 150 میلیون مترمکعب آب، بیش از 30 هزار هکتار از اراضی دشت وسیع خوی را تحت پوشش قرار می دهد و زمین های کشاورزی خوی در صورت وجود آب مناسب و کافی، حاصلخیزی قابل توجهی را به همراه خواهد داشت.
طرح سد مخزنی غازان از سال ها پیش برای ذخیره 130 میلیون متر‌مکعب آب با 80 میلیون متر‌مکعب آب مفید طراحی شد که اجرای آن البته با مکان یابی مناسب و مطالعات کارشناسی دقیق می تواند در ذخیره سازی آب برای استفاده در بخش های شرب، کشاورزی و حتی صنعت و گردشگری موثر باشد.
فرماندار خوی که دغدغه حل مشکلات اهالی و دیدگاه های مبتنی بر پدافند غیرعامل دارد در این خصوص معتقد است که اگر تا سه سال آینده راهکاری برای حل مشکل آب شرب پایدار خوی در نظر گرفته نشود، جمعیت حدود 200 هزار نفری این شهر با چالش جدی مواجه می شود.
سیدمحمد عابدی افزود: در طول سال‌های گذشته در ارتباط با بخش آب در شهرستان خوی اقدام کارشناسی انجام نشده است و این شهرستان مشکلات زیادی در این حوزه دارد.
وی با اشاره به نیاز قابل توجه این شهرستان به آب در بخش های آشامیدنی و کشاورزی اضافه کرد: با این وجود به علت نبود سد، سالانه بیش از 120 میلیون متر مکعب آب جاری روخانه های الند و قطور از دسترس خارج می شود.
وی افزود: متاسفانه برای جلوگیری از هدررفت آب در خوی تاکنون سدی ساخته نشده است و تنها طرح تغذیه فیرورق و آب بندهای قوروق و قطور وجود دارد که جوابگوی آب های سطحی در این شهرستان نیست.
نماینده مردم شهرستان های خوی و چایپاره در مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص بیان کرد: عمده ترین منبع برای تامین آب پایدار شهر خوی، سد غازان بوده اما پس از گذشت 20 سال احداث این سد هنوز آغاز نشده است.
سیدتقی کبیری با تاکید بر اینکه احداث سد غازان مطالبه جدی مردم خوی به شمار می رود، ابراز امیدواری کرد که با نگاه ویژه دولت و توجه مثبت وزیر نیرو، روند احداث آن آغاز شود.
مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز در این خصوص با بیان اقدامات انجام یافته برای مدیریت منابع آب در خوی اضافه کرد: علاوه بر مطالعات فنی و اجتماعی انجام شده برای سد غازان، تخصیص 35 میلیون متر مکعب آب شرب از این سد به شهر خوی پیش‌بینی شده است.
محمد حاجی رسولی ها به صورت ضمنی به مشکلات فنی طرح احداث سد غازان اشاره کرد و افزود: با مطالعات دقیق‌تر و اخذ پیشنهادهای فنی از شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی از جمله کاهش ارتفاع سد، می‌توان مشکلات فنی طرح را مرتفع کرد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان غربی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز مطالعات تکمیلی احداث سد غازان با تامین اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال، ادامه داد: سه رودخانه مهم قطور، الند و غازان در شهرستان خوی جریان دارد که با مطالعات انجام یافته بر روی این سه رودخانه این نتیجه حاصل شد که قطور و الند به‌ دلیل مشکلات فنی و زیست‌محیطی برای احداث سد و مدیریت آب مناسب نیست.
کیومرث دانشجو بیان کرد: در این میان رودخانه غازان برای احداث سد که قسمتی از آب آن نیز از طریق رودخانه‌های الند و قطور تامین شود، شرایط بهتری دارد و از این رودخانه نیز تامین آب شهرستان خوی انجام می‌شود.
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب آذربایجان غربی اما در این خصوص اعتقاد دیگری دارد و معتقد است که طرح تامین آب پایدار از سد غازان برای شهر خوی قابل توجیه نیست.
رسول اکبری کیفیت پایین آب رودخانه الند و قطور را در این خصوص موثر دانست و افزود: انتقال آب از سد آغ چای راه حل مشکل آب شرب خوی است و باید نگاه ملی به این موضوع معطوف شود.
به گزارش ایرنا مردم و مسوولان محلی خوی به دنبال تامین منبع آب شرب مطمئن هستند و اقدام عملی را در این خصوص انتظار می کشند؛ خواه از طریق احداث سد غازان و خواه انتقال از سد آغ چای.
3072/8137
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.