به گزارش ایرنا، در جشن و دورهمی زمستانی که در آستانه شب یلدا با حضور پرشور اهالی تکاب در سالن اجتماعات معلم این شهرستان برگزار شد، گرمای هنرنمایی هنرمندان محلی این شهرستان، بارش برف و سرمای سوزناک آخرین روزهای پاییز را به لحظه هایی شیرین و خاطره انگیز برای شهروندان تبدیل کرد.
در این آیین فرهنگی شاد و مفرح چند گروه موسیقی به اجرای ترانه های محلی پرداختند و شاعران تکابی با اشعار خود آیین کهن شب یلدا را گرامی داشتند.
عاشیق ها نیز با هنرنمایی خاطره انگیز با سازهای محلی تار و تمبک و بالابان، آهنگ شادی سر دادند و هم صدا با شهروندان سرودهای محلی را در فضای مهر آگین یلدای تکاب طنین انداختند.
در این جشن که در طلیعه آتش و خورشید و هم زمان با زایش طبیعت و سرمای سخت تکاب برگزار شد، نویسندگان جوان این شهرستان با قصه گویی و داستان سرایی های عاشقانه، یاد محبت های دیرین را زنده کردند و برای لحظاتی شهروندان و مهمانان جشن زمستانی تکاب را به روزهای نوستالژیک گذشته بردند.
اجرای موسیقی پاپ، شعر خوانی و معرفی کتاب از بخش های دیگر این جشن زمستانی در تکاب بود؛ محل شب نشینی زمستانی تکابی ها با هنرمندی بانوان خوش ذوق و خلاق و برگرفته از آداب و رسوم کهن و ابزار زندگی گذشتگان تزیین شد.
سماور زغالی، فانوس، گردسوز و کوزه و استکان مسی، ذهن و ضمیر مردم تکاب را به روزها و شب هایی برد که شاید دل خوشی هایش بیشتر از امروز بود و برای ساعتی هرچند کوتاه گرمی و صفای روزهای سپری شده را تداعی می کرد.
در کنار اجرای برنامه ها و آیین های بومی و محلی در این جشن زمستانی، جان کلام و شهد شیرین جادوی شعر و غزل حضرت حافظ زینت بخش محفل زمستانی تکابی ها بود و فالی که با دستان هنرمندان گرفته شد، روزهای خوبی را نوید می داد.
در این مراسم چند تن از هنرمندان جوان تکابی با اجرای برنامه تکم گردانی، به معرفی این آیین کهن و غنی مردمان محلی این سرزمین پرداختند.
در جشن مهمانی زمستانی یلدای تکابی ها، علاوه بر حضور اقشار مختلف مردم و خانواده ها، مسوولان این شهرستان نیز حضوری پررنگ داشتند.
فرماندار تکاب در این مراسم با گرامیداشت فرارسیدن شب یلدا گفت: امروز همه ما از جمله آحاد مختلف مردم و مسوولان وظیفه داریم تا سنت ها و میراث گذشتگان را حفظ و حراست کنیم.
علی مکرمی با اشاره به ظرفیت های غنی میراث معنوی آیین های محلی در تکاب افزود: هنرمندان، شاعران، ادیبان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر نقش و رسالت بزرگ و مهمی در زمینه حفظ میراث معنوی و آداب و رسوم محلی بر عهده دارند و باید در این راستا هدایتگرانه و خلاقانه عمل کنند.
فرماندار تکاب بیان کرد: جشن های شب یلدای امسال به صورت ویژه و پرشور با حضور اهالی خونگرم تکاب برگزار شد و فضای عمومی تکاب را با سمت شادمانی، نشاط اجتماعی و همدلی آحاد و گروه های مختلف مردم سوق داد.
مکرمی گفت: تلاش می کنیم با برنامه ریزی های فرهنگی و با اجرای برنامه های متنوع و شاد مردمی برپایه فرهنگ غنی و ناب منطقه و با سویه های تقویت روحیه مشارکت جمعی، فضایی شاد و توام با امید را در شهرستان بوجود آوریم.
وی افزود: تکاب علاوه بر تحول عمرانی و توجه به بهبود زیرساخت ها، برای توسعه همه جانبه بیش از گذشته به توسعه فرهنگی، نشاط اجتماعی و همبستگی عمومی و خلق فضاهای متنوع هنری نیز نیاز دارد.
مکرمی افزود: هنرمندان تکاب از پایه های توسعه و پیشرفت این شهرستان هستند و انتظار می رود گام های موثرتری در راستای نشاط اجتماعی بردارند.
به گزارش ایرنا، شب گذشته نیز جشن شب شعر و موسیقی در مجتمع فرهنگی و هنری تکاب برگزار و با استقبال خوب خانواده ها روبرو شد.
این برنامه سه ساعته شاد و مفرح که به همت نهادها و موسسات فرهنگی و هنری تکاب ترتیب یافته بود با پذیرایی شیرینی و میوه و دیدار و خوش و بش شهروندان با یکدیگر پایان یافت و کودکان و خردسالان خسته و خواب آلود بر دوش پدران و مادرانشان زیر بارش برف راهی خانه شدند.
همچنین جشن ها و برنامه های ویژه شب یلدا در برخی مدارس و مهدهای کودک تکاب به ابتکار دانش آموزان و معلمان این شهرستان نیز برگزار شد.
تکاب با 81 هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و از جمله شهرهای باستانی و کهن کشور است که همچنان کانون های مهمی از آداب و رسوم قدیمی در آن به چشم می خورد.
شب یلدا که طولانی ترین شب سال و سرآغاز زمستان است در تکاب همچون بیشتر مناطق غرب کشور به نام «چیلله گئجه سی» نامیده می شود.
آیین ها و آداب و رسوم محلی و فولکلور در تکاب از قدمت هزار ساله برخوردار است و مجموعه میراث فرهنگی تخت سلیمان به عنوان چهارمین اثر جهانی کشور، موسیقی آشیقی و فرش دستباف از نمادهای قدمت کهن دیار تکاب به شمار می رود.
7514/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.