به گزارش ایرنا یلدا علاوه بر دورهمی خویشاوندان دور و نزدیک، قهرها را به آشتی تبدیل می کند تا همه در کنار هم و سر یک سفره بنشینند اما گذشته از اینها یلدا با آداب و رسومی در این دیار همراه است و خوردنی های این شب رنگ و بوی دیگری دارد.
تدارک خوردنی های این شب از چند روز پیش آغاز می شود که حلوا، پشمک، هندوانه، انار، آجیل، انگور، گردو، کشمش و‌ میلاخ (انگوری که‌ به صورت آونگ از اوایل پاییز درانبار نگهداری شده) از جمله آنهاست.
حلوای هویج و‌ گردوی ارومیه که شهرت جهانی دارد، در این شب زینت بخش سفره هاست و چند ساعت مانده به شب یا چند روز قبل از یلدا، صف های عریض و طویل برای خرید آن ‌تشکیل می شود.
علاوه براین خانواده ها و بویژه خانواده های روستایی اقدام به تهیه نوعی حلوای محلی به نام «داش حلواسی» می کنند که از دیر باز در این استان مرسوم بوده است.
غذای این شب نیز در آذربایجان غربی از گذشته های دور، متفاوت تر بوده است و کوفته شورباسی، دولمه کلم و مو از مهمترین و شاخص ترین آنها به شمار می رود.
کارشناس مردم شناسی میراث فرهنگی و‌گردشگری آذربایجان غربی خونچه فرستادن به منزل تازه عروس ها را از جمله رسم های کهن این شب برشمرد و اضافه کرد: خونچه شامل لباس، میوه، شیرینی، طلا و خوردنی های مرسوم این شب است که به منزل تازه عروس فرستاده می شود.
عیسی عزیز نژاد، شعرخوانی را دیگر رسم شب یلدا دانست و بیان کرد: شعر خوانی و بایاتی خوانی، جزو فرهنگ شفاهی مردم آذربایجان است و در شب یلدا مردم این دیار به آن می پردازند.
این مردم شناس ادامه داد: داستان سرایی بزرگان و گرفتن فال حافظ نیز در ردیف دیگر رسوم این شب طولانی در دیار رنگین کمان اقوام و ادیان قرار دارد.
محقق و پژوهشگر تاریخ نیز معتقد است که یکی از قدیمی ترین مراسم های رایج در آذربایجان که همچون جشن سال نو ارتباط نزدیکی با نجوم دارد، مراسم «چیلله گئجه سی» یا یلداست که هر سال با شکوه فراوان در میان خانواده های آذربایجانی برگزار می شود.
توحید ملک زاده دیلمقانی، بیان کرد: آمادگی برای این شب به یادماندنی از چندین روز قبل شروع می شود و با شب نشینی در آخرین شب آذر به اوج می رسد.
ملک زاده ادامه داد: در آذربایجان، این شب آغاز چله بزرگ (بویوک چیلله) می باشد که 40 روز ادامه دارد؛ سرما پس از 40 روز زورش را می زند تا دوباره بر جهان حاکم شود ولی گرم شدن زمین عمر چله کوچک (کیچیک چیلله) را کوتاه تر می کند و پس از بیست روز بایرام آیی یا اسفند می رسد.
به گزارش ایرنا، شب یلدا به زمان بین غروب آفتاب از 30 آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در اول ماه دی (نخستین روز زمستان) اطلاق می شود و ایرانیان آن را جشن می گیرند.
3072/8135
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.