به گزارش ایرنا سید هادی بهادری روز چهارشنبه در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه که با حضور معاون رییس جمهوری برگزار شد، بیان کرد: متاسفانه نه استاندار آذربایجان غربی و نه رییس دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه در آذربایجان غربی از اختیارات قانونی کافی برای تسریع در روند احیای دریاچه ارومیه برخوردار نیستند.
وی با تاکید بر اینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند همدلی و همکاری است، اضافه کرد: با کار تیمی باید روند احیای نگین آبی آذربایجان تسریع شود.
وی مهمترین مطالبه مردم آذربایجان غربی از دولت روحانی را احیای دریاچه ارومیه عنوان کرد و گفت: طبق نظرسنجی انجام شده از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه، مطالبه نخست 57 درصد مردم آذربایجان غربی احیای دریاچه ارومیه است.
نماینده مردم ارومیه از لیست امید در خانه ملت، یکی از وزارتخانه های مهم و تاثیرگذار در بحث احیای دریاچه ارومیه را وزارت جهاد کشاورزی دانست و بیان کرد: متاسفانه با وجود حضور معاون رییس جمهوری در جلسه ستاد احیای دریاچه ارومیه، وزیر جهاد کشاورزی در این جلسات حضور ندارد.
بهادری ادامه داد: در حوضه آبریز دریاچه ارومیه 500 هزار هکتار اراضی کشاورزی وجود دارد که تنها 20 هزار هکتار آن مجهز به سیستم آبیاری تحت فشار است.
وی همچنین از وزارت نیرو خواست تا با همکاری متقابل با ستاد احیای دریاچه ارومیه، عزم خود برای احیای نگین آبی آذربایجان را نشان دهد.
به گزارش ایرنا، وسعت دریاچه ارومیه در روز جاری /28 آذرماه/ در حالی به 2 هزار و یک کیلومترمربع رسیده که در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 267 کیلومترمربع افزایش یافته است.
دلیل اصلی افزایش تراز دریاچه ارومیه در روزهای اخیر بارندگی و رهاسازی آب سدها به دریاچه عنوان شده و مرحله نخست رهاسازی آب به دریاچه ارومیه به میزان 92 میلیون مترمکعب از سدهای زولا، سلماس، سد شهرچای و مهاباد بوده است.
دریاچه ارومیه در قالب طرح های ستاد احیا قرار است ظرف مدت 10 سال/از 1394/ به تراز اکولوژیک خود برسد؛ این دریاچه از اواسط دهه 1380 شروع به خشک شدن کرد و بنا بر آمار بین المللی تا سال 2015 میلادی حدود 80 درصد از مساحت آن خشک شد.
همه کارشناسان داخلی و خارجی بر این عقیده هستند که مشارکت جوامع محلی در کنار اجرای طرح های مختلف، نقش مهمی در احیای نگین آبی آذربایجان دارد.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.