اکبر رفاهی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: توریسم به عنوان یکی از صنایع پولساز جهان، هر روز بیشتر از روز قبل چتر خود را بر پهنه قاره ها می گستراند و شکل های جدیدی از آن نیز ابداع می گردد.
وی ادامه داد: توریسم در سال 2017 حدود 10 درصد تولید ناخالص جهان را به خود اختصاص داد و 292 میلیون شغل ایجاد کرد که این میزان یک دهم کل اشتغال جهانی است.
وی اضافه کرد: با توجه به این مهم می توان اهمیت این صنعت را در آذربایجان غربی متصور شد زیرا این استان با رنگین کمانی از ادیان و مذاهب، آثار تاریخی ثبت جهانی و ملی، طبیعت منحصر بفرد و غیره از بهترین بسترهای گسترش صنعت توریسم برخوردار است.
رفاهی اضافه کرد: این استان برای بهره برداری بهینه از ظرفیت های گردشگری به مردمی نیاز دارد که بتواند درباره این صنعت آموزش ببیند و بکار گرفته شوند تا جاذبه بیشتری برای جلب نظر گردشگر داشته باشند و خدای نکرده در اثر بی توجهی در این موضوعات موجب گریز گردشگران نشوند.
وی، ورود گردشگران به شهرها و تعامل و زندگی هر چند کوتاه مدت به‌ همراه شهروندان شهر میزبان را از جمله پدیده‌های اجتماعی دانست که باید شهروندان در سطوح مختلف برای مواجهه با آن آموزش‌های لازم را پشت سر بگذارند.
وی افزود: بی‌شک نگرش گردشگران و احساس رضایت آنان از سفر به نحوه و نوع برخورد شهروندان با افرادی که ناآشنا با زبان، فرهنگ و آداب و سنن شهرهای جدید هستند، بستگی دارد.
این فعال گردشگری ادامه داد: طبیعی است در مناطق شهری و روستایی دور از مراکز استان و کلان شهرها، مقاومتی از سوی سنت روبرو خواهیم شد اما همراهی با صنعت توریسم گریزناپذیر است و با آموزش های صحیح می توان همین سنت ها را به ظرفیت های بسیار کارآمد برای جذب گردشگر تبدیل کرد.
وی همچنین آثار اجتماعی، اقتصادی و محیطی گردشگران در مناطق هدف گردشگری بسته به موقعیت جغرافیایی آنها را متغیر دانست و گفت: چه بسا اثر گردشگری در شهرهای جنوبی استان با شمال استان و مرکز استان فرق داشته باشد اما داد و ستد فرهنگی و اجتماعی این صنعت به گونه ای است که اگر در اثر آموزش های مداوم توازنی ایجاد نکند، می تواند خود به یک ضد فرهنگ تبدیل و مروج ناهنجاری هایی شود که با منطقه هدف سنخیتی نداشته باشد.
فعال رسانه ای افزود: ظرفیت شبکه های مجازی، رادیو، تلویزیون، سایت های اینترنتی و غیره می تواند بخش بزرگی از این آموزش را به دوش بکشد و در کنار آن آموزش های تخصصی برای صنف های گوناگون و به خصوص آموزش در مدارس به بهترشدن شرایط جهت پذیرایی از گردشگران کمک کند.
رفاهی با اشاره به اینکه شبکه های مجازی هر شهر و روستایی را صاحب کانال یا گروه کرده است، تصریح کرد: این ظرفیت باید به جای مجادلات بیهوده که فقط وقت و انرژی را از افراد می گیرد در جهت آموزش های شهروندی به کار گرفته شود و رفتارها را اصلاح کند.
وی ادامه داد: متناسب با ظرفیت های این خطه وجود مشکلات و نارسایی های ساختاری و زیربنایی، واقعیتی غیر قابل کتمان است اما به نظر می رسد دایم از مشکلات ساختاری و زیربنایی سخن گفتن بیشتر بهانه جویی و فرار کردن از «مسوولیت شهروندی» است.
فعال گردشگری ادامه داد: جدا از مشکلاتی که در جذب گردشگری منطقه وجود دارد، به نظر می رسد هریک از ما نیز به عنوان یک شهروند دارای قصوراتی در این امر هستیم و از برخی وظایف شهروندی خود شانه خالی کرده و با داشتن «دید محدود» هنگام رودرو شدن با علاقمندان سفر به این خطه، صرفا از زیبایی های شهر خود، حتی بدون درنظر گرفتن زیبایی های روستاهای اطراف شهر سخن می گوییم که گاها شاید این زیبایی ها از تعداد انگشتان یک دست نیز فراتر نرود.
وی افزود: باید به این حقیقت واقف باشیم که هر توریست یک دوربین زنده است که می تواند فرهنگ ما را با کوچکترین جزییات ضبط کند و آن را به جهانیان نشان دهد؛ پس باید نقش فراموش نشدنی در فیلم گردشگران را ایفا کنیم.
فعال گردشگری در پایان تاکید کرد: در یک کلام انجمن های غیر دولتی و شرکت های گردشگری و در کنار آن مراجع تصمیم ساز و تصمیم گیر در زمینه فرهنگ و گردشگری باید برای پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی اقدام به تشکیل کلاس های آموزشی کنند وگرنه یک مواجه اشتباه از یک هموطن می تواند برای گردشگری یک منطقه فاجعه به بار بیاورد و اندوخته های فرهنگی و اجتماعی و همچنین اجتماعی یک شهر یا روستا را به باد فنا دهد.
به گزارش ایرنا، اکبر رفاهی متولد 1351 ساکن شهرستان ماکو، عکاس طبیعت و مستندساز عضو فدراسیون هنر عکاسی فیاپ از فرانسه بوده و سابقه خبرنگاری در نشریه محلی آوای ماکو، سردبیری آوای آزاد، خبرگزاری ایرنا و حوزه گردشگری را داراست.
7132/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.