مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی گفتـ: افزایش سواد رسانه ای در خانواده ها مانع تسخیر کودکان توسط فضاهای رسانه ای است.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، ناصر خدایاری در همایش استانی سواد رسانه ای و اطلاعات با موضوع خانواده سواد رسانه ای را رویکرد مناسب برای کاهش تأثیرات منفی رسانه بر آحاد جامعه به ویژه افراد آسیب پذیر در این فضا تعریف و تصریح کرد: درقالب سواد رسانه ای باید توانایی درک و استفاده از ویژگی های شناختی، عاطفی، زیبایی شناختی و اخلاقی رسانه ها مورد تاکید قرار گیرد.
وی با بیان اینکه در جامعه کنونی ما کودکان و نوجوانان در معرض تسخیر رسانه ها قرار دارند افزود: باید با افزایش سواد رسانه ای در خانواده ها از مسخر شدن کودکان توسط رسانه ها جلوگیری کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی با تاکید بر توسعه سواد رسانه ای در سطح کلان کشور خاطرنشان کرد: احترام به حریم خصوصی، انتقال مفهوم صداقت، احیای اعتماد متقابل در سطح جامعه، پایبندی به قوانین اخلاقی، احترام به قومیت ها، توجه به ارتباطات خانوادگی و تشویق جامعه برای مشارکت فعال در عرصه رسانه ها از مهم ترین رسالت های رسانه های کشور در مقطع کنونی است و باید در احیا و تقویت این سرفصل ها گام بردارند.
وی قشر کودک و نوجوان را آسیب پذیر ترین قشر جامعه در مقابل فضاسازی های رسانه ای عنوان کرد و افزود: تقویت روحیه انتقادی، توانایی پالایش و تحلیل صحیح مسائل و پدیده های مختلف جامعه، آگاهی، بررسی و ارائه راهکار برای مشکلات کشور خود به جای توجه افراطی به مسائل کشورهای بیگانه و ارتقاع حساسیت ها نسبت به مسائل زیست محیطی از جمله مواردی است که رسانه ها با گزینش محتوای مناسب در جوامع جوان و دانش آموزی کشور مورد توجه قرار دهند.
حجت الاسلام خدایاری با تاکید بر نقش خانواده، کانون خانواده را مناسب ترین جایگاه برای ارائه هر نوع آموزشی دانست و تصریح کرد:  باید نسبت به افزایش سواد رسانه ای در خانواده ها و به ویژه والدین خانواده اهتمام ویژه داشته باشیم تا از این طریق آموزشهای لازم در عرصه سواد رسانه ای برای فرزندان و کودکانمان در بستر خانواده فراهم شود و این در حالی است که امروز غالبا فرزندان ما سواد رسانه ای را به والدین خود آموزش می دهند.
وی افزود: در جامعه کنونی و عصر ارتباطات مجهز بودن به سواد رسانه ای باید به یک دانش عمومی تبدیل شود که لازمه آن پرداختن به موضوع سواد رسانه ای از سنین پایه و سیستم آموزش رسمی کشور و در قالب اموزش های کاربردی است.
تاجفر مدیرکل امور بانوان و خانواده استاندری آذربایجان غربی نیز در این همایش یکی از مولفه های بسیار مهم و تاثیر گذار در پیشگیری از آسیب های اجتماعی در حوزه خانواده را داشتن سواد رسانه ای دانست افزود: امروز فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به یکی از عوامل تهدید کننده بنیان خانواده است و باید با ارائه آموزش های لازم در سطح خانواده ها و بویژه برای مادران خانواده ها از گسست بنیان خانواده ها در اثر تاثیرات منفی فضای رسانه و شبکه های اجتماعی بر خانواده ها جلوگیری کند.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.