همزمان با شروع موج سرما در شمال اوراسیا، کوچ طیف های مختلف پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی در قالب کلنی های چند صدتایی به زیستگاه های آبی و تالاب های اقماری دریاچه ارومیه به ویژه تالاب بین المللی کانی برازان مهاباد آغاز شده است.
اگر در این روزها گذری به تالاب های مهاباد از جمله تالاب بین المللی کانی برازان، تالاب قوپی باباعلی و تالاب گروس داشته باشید، گونه های مختلفی همچون خوتکا، اردک سرسفید، اردک بلوطی،‌ قو، غاز خاکستری، فلامینگو، کشیم ها، پلیکان و بسیاری از پرندگان شناخته شده دیگر را می بینید که با تحمل رنج هزاران کیلومتر سفر به مهاباد آمده اند تا به دور از سرمای استخوان سوز سیبری، مدتی را در آرامش این منطقه سپری کنند.
مهاجرت و حضور این مهمانان سرزمین های دور، جذابیت تالاب ها را نیز چند برابر کرده و مناظر زیبایی را برای علاقه مندان و دوستداران حیات وحش فراهم ساخته است.
احداث نخستین سایت پرنده نگری کشور در حاشیه تالاب کانی برازان مهاباد برای رصد پرندگان موجود در تالاب بر جاذبه های این منطقه افزوده است و علاقه مندان و دوستداران محیط زیست می توانند در این سایت به تماشای پرندگان بپردازند.
این زیبایی طبیعت به چشم برخی افراد سودجو خوشایند نیست و با سلاح و باروت به استقبال این گنجینه های ارزشمند زیستی می روند و فرصت حضور پرندگان مهاجر در زیستگاه های مهاباد را به تهدیدی برای زندگی این گونه ها تبدیل می کنند.
برخی از این پرندگان مانند پلیکان، فلامینگو و قو به لحاظ ارزش های حفاظتی، حمایت شده و گونه هایی مانند پلیکان پاخاکستری و عقاب دریایی دم سفید در معرض خطر انقراض هستند اما این نگرانی ها تا حدود زیادی مانع از تخلف شکارچیان و صیادان نشده است.
به گفته مسوولان اداره حفاظت محیط زیست مهاباد طی 2 ماه گذشته بیش از 20 نفر شکارچی متخلف و صیاد در تالاب های کانی برازان و گروس و اطراف آن ها دستگیر شدند و از آنان علاوه بر لاشه چندین قطعه پرنده، 12 اسلحه شکاری کشف شد.
طبق قانون، حفاظت از محیط زیست وظیفه عمومی تلقی می شود و علاقه مندان به طبیعت و حیات وحش و ساکنان حاشیه تالاب ها به خصوص روستاییان باید این مناطق همچون گذشته در حفاظت از این میراث های طبیعی ارزشمند محیط بانان را یاری کنند و میزبانی شایسته برای این مهمانان خارجی زیبایی بخش طبیعت مهاباد باشند.
این نامهربانی شکارچیان غیرمجاز در تالاب های مهاباد در حالی تکرار می شود که هر ساله در فصل زمستان و زمانی که بر اثر شدت سرما بخش هایی از تالاب یا رودخانه مهاباد یخ می بندد، اهالی و دوستداران محیط زیست مقدار زیادی غذا و مواد خوراکی را برای استفاده حیوانات و پرندگان در حاشیه این تالاب ها رها می کنند.
تاسیس اولین انجمن زیست محیطی ایران در مهاباد و داوطلب شدن شماری زیادی از شهروندان مهابادی به عنوان دوستدار و مدافع طبیعت نیز گواه دیگری بر نهادینه شدن این فرهنگ در بین مهابادی هاست اما نامهربانی ها ادامه دارد...
9903/3072/1042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.