سعید رحمان پور روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: صدور سند و جلوگیری از تخریب و بهره برداری بی رویه از آن و ضابطه مند کردن بهره برداری ها اهداف اصلی ممیزی مراتع به شمار می رود.
وی ادامه داد: اجرای دستورالعمل بهره برداری از مراتع بر اساس مقررات و شرایطی از قبیل واحد دامی، ظرفیت چرا، پروانه مرتع داری، مرتع دار و فصل چرا از جمله موارد مهم در اجرای طرح ممیزی است.
وی با اشاره به اینکه 65 هزار و 547 دام مجاز در شهرستان نقده وجود دارد، اضافه کرد: با اجرای طرح ممیزی، بهره برداران واقعی دارای حق استفاده از مراتع به منظور صدور پروانه چرا شناسایی شده و ضوابط و شرایط بهره برداری اصولی بر اساس شرایط منطقه و وضعیت پوشش گیاهی مرتع تعیین می شود.
رییس اداره منابع طبیعی وآبخیزداری نقده بیان کرد: با انجام این کار، ضمن اینکه دامداران بهره بردار شناسایی می شوند، بهره برداری از مرتع نیز تابع رعایت زمان ورود دام به مرتع بر اساس آمادگی مرتع برای بهره برداری می شود.
رحمان پور با اشاره به اینکه حفاظت از منابع طبیعی نیازمند مشارکت همه جانبه مردم است، گفت: منابع طبیعی وابسته به دولت ها نیست و امر احیا و محافظت از آن یک امر همگانی است.
وی ادامه داد: همشهریان می توانند جهت ارائه گزارش تخلف با شماره تماس 1504 تماس بگیرند تا ماموران حفاظت از منابع طبیعی برای برخورد با متخلفان در اسرع وقت اقدام کنند.
به گزارش ایرنا، شهرستان 125 هزار نفری نقده یکی از شهرهای جنوبی آذربایجان غربی بوده و در فاصله حدود 80 کیلومتری جنوب ‌شرق ارومیه واقع شده ‌است.
هدف از ممیزی مرتع، شناسایی دامداران واقعی و مرتع برای اجرای تبصره یک ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع است.
بر اساس این ماده قانونی، هرگونه بهره برداری از منابع طبیعی ( جنگل ها و مراتع ) بر اساس طرح خواهد بود و قبل از تهیه طرح، بهره برداری بر اساس مجوزی خواهد بود که از سوی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور صادر می شود.
9918/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.