مدیر کل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی گفت: آذربایجان غربی تبدیل به یکی از کانون ریزگرد شده است.
به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی وهاب زاده در مراسم روز جهانی خاک که درسالن اجتماعات اداره حفاظت ازمحیط زیست شهرستان ارومیه برگزارشد بااشاره به اینکه ایران از لحاظ میزان فرسایش خاک از آمارهای جهانی فراتر رفته است تصریح کرد: آذربایجان غربی نیز تحت تاثیر این شرایط و تغییرات اقلیمی بوده و تبدیل به یکی از کانون های ریزگرد شده است.
وی بااشاره به اینکه غذای پاک وتوسعه پایدار نیازمند خاک پاک است خاطرنشان کرد: با وجود شرایط اقلیمی و شکننده واستفاده بی رویه از همه حوزه ها ازجمله معادن وکشاورزی شرایط خاک کشور بسیار حساس است.
مدیر کل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی اظهار کرد: استفاده غیر متعارف از خاک،نداشتن مدیریت و برنامه منظم واصولی دراستفاده از منابع آبی وخاکی از عوامل اصلی آلودگی و فرسایش خاک است.
وهاب زاده باتاکید بر اینکه چرای بی رویه وعدم مدیریت صحیح باعث ایجاد منطقه بیابانی درآذربایجان غربی شده است تصریح کرد: مسئولان در حوزه آذربایجان غربی باید با آموزش درخصوص کشت محصولات واحیای دریاچه ارومیه از بروز مشکلات آبی وخاکی جلوگیری کنند.
در ادامه سرتیپی رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدن آذربایجان غربی افزود:طبق تحقیقات انجام شده ریز گرد های نمکی وخاکی موجود دراستان درحاشیه دریاچه ارومیه ایجاد می شود.
سرتیپی باتاکید بر اینکه شهرک سازی و خانه سازی باید مطابق استانداردها انجام شود تصریح کرد: متاسفانه در برخی نقاط ارومیه خانه سازی ها بر روی خاک لس که یک نوع خاک ریزنده است ساخته می شود که خطرآفرین است.
وی خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از فرسایش خاک و کمبود منابع خاکی وآبی منطقه باید محصولات کشاورزی متناسب با خاک منطقه کشت شود.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.