به گزارش ایرنا رحمان وهاب زاده روز پنجشنبه در آیین گرامیداشت روز جهانی خاک در ارومیه افزود: توجه به مسایل زیست محیطی جزو اولویت های اصلی دولت است و در این زمینه از طرح های مدیریت بهینه منابع آبی و خاکی کشور حمایت می شود.
وی گفت: کشور از نظر فرسایش خاک از آمار متوسط جهانی فراتر رفته است و آذربایجان غربی نیز در برخی از نقاط از این شرایط مستثنی نیست.
وی اضافه کرد: دستیابی به توسعه پایدار چه در حوزه محیط زیست و چه در حوزه کشاورزی با دستبردهایی که بشر به خاک می زند، ممکن نیست.
مدیرکل دفتر بازرسی سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: هم اکنون بسیاری از کشورها خواهان وارد کردن خاک از ایران هستند و این بیانگر وجود سرمایه ای عظیم در کشور است.
وهاب زاده با بیان اینکه داشتن آمایش سرزمینی الزامی است، افزود: داشتن برنامه مدیریتی صحیح در زمینه بهره برداری از منابع خاکی باید با آگاهی از نوع بافت خاک برای هر محصول خاص همراه باشد در حالی که هم اکنون هیچ توجهی به این موضوع نمی شود.
ابراهیم سپهر، رییس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی نیز در این آیین گفت: صیانت از منابع منطقه با هدف مشارکت در احیای درایچه ارومیه باید جدی گرفته شود زیرا خشک شدن این دریاچه این منطقه از بین می رود.
وی افزود: لازم است تا به تغییر الگوی کشت اهمیت داده شده و گیاهانی با مصرف پایین آب جایگزین کشت چغندرقند شود.
سپهر ادامه داد: بهره گیری از روش های نوین آبیاری نیز نباید مورد غفلت قرار بگیرد و به کشاورزی حفاظتی و آبخوان داری نیز باید توجه ویژه شود.
وی با بیان اینکه 95 درصد از تولید غذا وابسته به خاک است، ادامه داد: تصویب قانون حفاظت از خاک قابل قدردانی است اما خواستار ابلاغ رسمی این قانون به دستگاه های اجرایی مربوطه و تدوین سریع آیین نامه های اجرایی هستیم.
رییس انجمن علوم خاک آذربایجان غربی ادامه داد: این انجمن با توجه به احکام برنامه ششم توسعه مبنی بر بهبود کیفیت خاک، افزایش ماده آلی خاک، کشاورزی حفاظتی و حفاظت از خاک خواستار اختصاص ردیف های بودجه در لوایح بودجه های سالانه و از جمله بودجه سال 98 است.
وی با بیان اینکه بکارگیری نیروهای متخصص در زمینه خاک تاثیر مثبت در صیانت از آن دارد، گفت: از مسوولان و کارشناسان درخواست می شود تا به تدوین سند ملی آمایش سرزمین و تبیین جایگاه خاک ها و اراضی کشاورزی اهتمام داشته باشند.
به گزارش ایرنا، آیین گرامیداشت روز جهانی خاک با شعار پیش به سوی رفع آلودگی خاک توسط اداره کل حفاظت محیط زیست، همکاری انجمن علوم خاک استان، جهاد کشاورزی و گروه مهندسی علوم خاک دانشگاه ارومیه و با حضور تشکلهای زیست محیطی برگزار شد.
فرسایش خاک از مواردیست که در آذربایجان غربی و در شهرهای ارومیه و سلماس مشاهده شده است.
در زمینه منابع آبی نیز افت سفره های آبهای زیرزمینی در سال های اخیر باعث شده است تا آذربایجان غربی با مشکل کم آبی و خشکی دریاچه ارومیه مواجه شود.
7125/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.