به گزارش ایرنا محمدمهدی شهریاری روز چهارشنبه در چهارمین جلسه شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان غربی افزود: بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته کاهش هشت درصدی مصرف آب در هر سال از چهار سال گذشته آغاز شده است و ادامه دارد.
وی ادامه داد: با این کار فشار وارده به کشاورزان کم می شود و همچنین می توان اعتبارات مناسب توسعه بخش کشاورزی را در زمان مقرر تخصیص داد.
وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 32 درصد کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی آذربایجان غربی را شاهد هستیم و این رقم تا سال آینده به 40 درصد می رسد.
استاندار آذربایجان غربی اضافه کرد: باتوجه به اینکه منابع آب از مهمترین مسائل مورد توجه مردم و مسوولان است باید جلسات این حوزه به طور مکرر هر ماه یکبار در موعد معین برگزار شود.
شهریاری گفت: در شرایط کنونی حفاظت و مدیریت منابع آبی باید به صورت ویژه در دستور کار مدیران و مسوولان استانی قرار گیرد.
وی ادامه داد: تامین و استفاده بهینه از منابع آب در استان نیازمند هم افزایی و همراهی مردم و دستگاه های اجرایی در همه بخش هاست.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی گفت: رها سازی آب از سدهای شهرچای، مهاباد و زولا به سمت دریاچه ارومیه از ابتدای آذرماه جاری آغاز شده است.
کیومرث دانشجو افزود: 40 میلیون مترمکعب آب با دبی 15 تا 20 مترمکعب بر ثانیه تا کنون به سمت دریاچه ارومیه رهاسازی شده است.
وی ادامه داد: رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه ادامه می یابد تا میزان آب رها شده به 90 میلیون مترمکعب برسد.
رییس اداره پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان غربی نیز در این جلسه گفت: تا کنون 103.7 میلیمتر بارندگی در استان داشتیم که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 69 درصد افزایش را نشان می دهد.
مهدی صابری افزود: همچنین 82.7 درصد بارندگی را در حوضه دریاچه ارومیه شاهد بودیم که این آمار نشان از رشد 118 درصدی بارندگی ها نسبت به مدت مشابه سال قبل است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی نیز در این جلسه با اشاره به اینکه اجرای برنامه های کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی نیازمند برنامه جامع است، گفت: اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی، اجرای خطوط انتقال آب در برخی از اراضی کشاورزی، اجرای شبکه های آبیاری تحت فشار در پایاب سدها و اراضی پایاب حوزه آبریز، اجرای طرح های زراعت و ترویج کشاورزی در اراضی حوزه دریاچه ارومیه از جمله این برنامه هاست.
اسمعیل کریم زاده ادامه داد: برای اجرای این طرح ها از ابتدای سال 1393 تاکنون 2 هزار و 870 میلیارد ریال اعتبار نقدی و اسناد خزانه اختصاص یافته و تاکنون 28 درصد این اعتبارات وصول شده است.
تشریح و ارائه برنامه راهکارهای کاهش مصرف آب استان از دستور کارهای جلسه شورای حفاظت از منابع آب آذربایجان غربی بود.
به گزارش ایرنا، با تدبیر دولت، راهکارهای قابل توجهی برای کاهش مصرف آب در آذربایجان غربی به ویژه حوضه دریاچه ارومیه اندیشیده شده که کاهش کشت اقلام آب بر و تغییر الگوی کشت به اقلام کم آب بر از جمله این تمهیدات است.
9918/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.