بایزید حسن پور روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این طرح با مشارکت هشت دامپزشک در قالب چهار اکیپ واکسیناسیون در طول یک ماه انجام شد.
وی استقبال دامداران مهاباد را از این طرح مطلوب عنوان کرد و ادامه داد: 81 درصد دام های سنگین این شهرستان در این طرح واکسینه شد.
وی اضافه کرد: هزینه مایه کوبی هر راس دام سنگین 50 هزار ریال تعیین شده و این مبلغ هنگام مایه کوبی توسط دامدار پرداخت شده است.
وی اجرای مرحله نخست این طرح را خرداد ماه امسال اعلام کرد و افزود: با پیگیری های انجام شده و مایه کوبی دام های سبک و سنگین، تاکنون هیچ کانون بیماری تب برفکی در شهرستان مشاهده نشده است.
وی همچنین از دامداران خواست از هرگونه جابجایی دام بدون اخذ مجوز بهداشتی و قرنطینه ای و ورود افراد متفرقه به محوطه دامداری خودداری کنند و در صورت مشاهده هر گونه بیماری دامی با شماره تلفن های 42442228 و 42442229 شبکه دامپزشکی مهاباد تماس بگیرند.
به گزارش ایرنا، بیماری تب برفکی یک بیماری مخصوص دام بوده که احتمال سرایت آن به انسان بسیار کم است، ایجاد تب شدید، آبریزش از چشم، وجود کف در دهان، زخم شدن دهان و سم حیوان از علایم بیماری تب برفکی است.
کاهش شیر در دام ها، کاهش تولید فرآورده های گوشتی، کاهش باروری و بروز تلفات در دام های جوان از جمله خسارت های اقتصادی ناشی از بیماری تب برفکی است.
واکسیناسیون تب برفکی اهمیت زیادی در تغذیه و سیستم ایمنی بدن دام ها دارد و تب برفکی یک بیماری عفونی و به شدت واگیردار دامی است که باید از شیوع و بروز آن در بین دام ها به وسیله مایه کوبی جلوگیری کرد.
شهرستان مهاباد دارای بیش از 250 هزار راس دام است که از این تعداد 230 هزار راس دام سبک و 23 هزار راس دام سنگین است.
9903/3020/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.