به گزارش ایرنا، دین مبین اسلام در کنار پنج اصل توحید، نبوت، معاد، عدل و امامت، دارای 10 فروع به عنوان رکن احکام الهی است که علاوه بر نماز، روزه، حج، جهاد، خمس، زکات، تولی و تبری، 2 فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر در آن جایگاه ویژه ای دارد و طبق بسیاری از روایت های اسلامی، مهمترین فریضه اجتماعی به شمار می رود.
خلیفه الله دانستن آمر به معروف و ناهی از منکر در حدیثی از پیامبر اکرم (ص)، دارا بودن جایگاه متعالی این 2 فریضه در مقابل دیگر فرایض دینی و نماد غیرت پنداشتن عاملان به این فرایض از جمله احادیث مربوط به امر به معروف و نهی از منکر است.
در سال های پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با راه اندازی ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر، توجه به احیای این فرایض در کانون توجه قرار گرفت و پس از آن نیز به مناسبت شهادت حضرت امام حسین (ع) و یاران باوفای آن حضرت، هفته اول ماه محرم به نام این 2 فریضه الهی نامگذاری شد تا تلنگری برای عمل به وظیفه توسط مومنان و مسلمانان باشد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در این خصوص معتقد است که امر به معروف و نهی از منکر نقطه هدف حملات دشمنان اسلام محسوب می شود و باید برای مقابله با این هجمه ها برنامه ریزی شود.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی افزود: هجمه فرهنگی دشمنان در خصوص فریضه امر به معروف و نهی از منکر بسیار سنگین است که نشان از جایگاه متعالی این فرایض دارد.
وی اضافه کرد: باید بسترسازی مناسبی برای اشاعه فرهنگ متعالی امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد تا مردم با ابعاد مختلف این فرایض آشنا شوند.
وی بیان کرد: این بسترسازی می تواند در زمینه پاسخگویی به سوالات مردمی نیز مفید باشد.
نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی حفظ کرامت مسلمانان را مورد تاکید قرار داد و گفت: رعایت عفاف و پوشش مناسب از جمله ارزش‌های محوری جامعه بوده و رعایت آن وظیفه همگانی است.
حجت الاسلام والمسلمین قریشی افزود: ظرفیت های ترویج فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر نیز باید در سطح جامعه به صورت دقیق شناسایی شود.
وی اضافه کرد: اجرای برنامه های ابتکاری در راستای ترویج فرهنگ متعالی عفاف و حجاب به عنوان بخش مهمی از امر به معروف و نهی از منکر در جامعه امروزی ضروری است.
وی با اشاره به اینکه قیام امام حسین (ع) در راستای احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود، بیان کرد: امروزه نهادهای زیادی اجرا کننده فریضه امر به معروف و نهی از منکر است و باید پیرو امام حسین (ع) در این خصوص باشند.
امام جمعه سلماس نیز در این خصوص گفت: بی توجهی به اصل امر به معروف و نهی از منکر زمینه ساز بسیاری از معضلات اجتماعی و عمل به این موضوع مهم زمینه ساز اجرای واجبات الهی است.
حجت الاسلام سیدمحمد موسوی افزود: پیشرفت و توسعه مسلمانان در یک جامعه سالم زمانی محقق می شود که آحاد جامعه به ویژه نخبگان، خود را در مقابل کجروی ها مسوول بدانند.
وی بیان کرد: احیای فرایض امر به معروف و نهی از منکر در راستای اعتلای روزافزون جامعه اسلامی و رشد معنوی جامعه بسیار اثرگذار است.
وی تاکید کرد: همه مردم باید خود را در این راستا مسوول بدانند و به وظیفه شرعی خود در خصوص امر به معروف و نهی از منکر عمل کنند ولی رعایت شرایط درج شده در احکام این فریضه نیز بسیار مهم است.
دبیر ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر آذربایجان غربی نیز با اشاره به اینکه دشمنان هیچ وقت دست از دشمنی با جمهوری اسلامی ایران برنخواهند داشت، افزود: امر به معروف و نهی از منکر مهمترین سد برای مقابله با تلاش آنان و به ویژه در حوزه تهاجم فرهنگی است.
سردار ناصر اصلانی افزود: اگر امروز در جامعه اسلامی امر به معروف و نهی از منکر را جدی نگیریم، دشمنان از این فرصت نهایت استفاده را می برند و به همین علت باید علاوه بر احیای این 2 فریضه، آنها را به نسل های بعد نیز منتقل کنیم.
وی اضافه کرد: شعار 'ما انقلابی هستیم' را تا زمانی که پرچم سیدالشهدا (ع) پابرجاست، باید سر دهیم تا فرهنگ عاشورایی و امر به معروف و نهی از منکر هر روز بیش از روز گذشته در جامعه اسلامی همه گیر شود.
وی ادامه داد: همگانی کردن امر به معروف و نهی از منکر در جامعه، بهره گیری حداکثری از ظرفیت رسانه های استان، استفاده از توانمندی اساتید حوزه و دانشگاه و بهره گیری از ظرفیت سازمان ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
به گزارش ایرنا، با توجه به آموزه های اسلامی و تاکید علما مبنی بر ادای این فریضه، همه مردم باید خود را آمر به معروف و ناهی از منکر بدانند و فارغ از هفته ای که به این نام نامگذاری شده، در طول سال به احیای این فریضه در راستای اعتلای جامعه اسلامی همت گمارند.
8137/3072
گزارش از: سیده فاطمه سجادی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.