به گزارش ایرنا، پرویز آراسته روز پنجشنبه در جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه با بیان اینکه نگین آبی آذربایجان در سال 1378 بیش از 31 میلیارد معکب آب داشت، بیان کرد: قبل از تشکیل ستاد احیا و در سال 1393 این میزان تنها به 500 میلیون مترمعکب رسید.
وی با بیان اینکه حل شدن نمک های بستر دریاچه ارومیه همزمان با افزایش تراز دریاچه امیدبخش است، افزود: 6 میلیارد تن نمک در کف دریاچه ارومیه رسوب کرده است و اگر با افزایش آب دریاچه نمک های کف آن حل نمی شد؛ احیا را با مشکلات جدی رو به رو می کرد.
وی ادامه داد: در برخی از نقاط دریاچه ارومیه، عمق آن بیش از 30 سانتی متر افزایش یافته است.
'آراسته' توسعه اراضی، تبدیل الگوی کشت دیم به آبی، تغییر باغات انگور به سیب، احداث سدهای بی رویه، تبدیل چغندرقند به عنوان کشت اصلی در استان و افزایش مصرف آب بیشتر از ظرفیت حوضه آبریز دریاچه را از دلایل خشکی دریاچه ارومیه دانست.
وی با بیان اینکه 90درصد آب با راندمان 30 درصدی در بخش کشاورزی مصرف می شود، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته میزان راندمان بالای 60 درصد است.
مدیرکل محیط زیست آذربایجان غربی با اشاره به اینکه از 110 درصد از آب های زیر زمینی کشور استفاده می شود، گفت: طبق کنوانسیون های بین المللی این میزان باید 20 درصد باشد.
وی افزود: در آذربایجان غربی 70 درصد از آب های زیرزمینی استفاده می شود که در صورت ادامه این روند سبب نشست زمین خواهد شد.
به گزارش ایرنا، جشنواره تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه به همت جهاد دانشگاهی در حال برگزاری است و فردا خاتمه می یابد.
3214/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.