معاون سازمان محیط زیست کشور در ارتباط زنده تصویری پیامی به جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه صادر کرد.   به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی مسعود تجریشی در  این پیام خاطرنشان کرد: دریاچه ارومیه بعد از 20 سال در طی سالهای 92 و 93 که به خشکی رسیده بود با توجه به یک سری اقداماتی که عمدتا به شکل فنی و مهندسی و با ماشین الات مکانیکی صورت گرفت طی 4 سال اخیر در شرایط تثبیت قرار داده شد.
وی افزود: بصورتی که اگر این فعالیتها در طول 4 سال انجام نمی شد امروز شاهد دریاچه ای نبودیم که تراز آن 8 سانتی متر نسبت به مدت مشابه سال گذشته اش افزایش یابد بلکه دریاچه ای را شاهد بودیم که طی 4 سال اخیر 1.2 متر از تراز خود را از دست داده بود.
وی با اشاره به اینکه دولت اولویت اول خود را احیای دریاچه قرار داد اظهار کرد: دولت با تشکیل ستاد احیای دریاچه ارومیه سعی کرد با همکاری وزارتخانه ها و دستگاههای درگیر  برنامه ای در قالب 3 فاز اجرا کند که در این 3 فاز ابتدا دریاچه ارومیه تثبیت شود سپس تراز آن افزایش یافته و در نهایت به احیای کامل و تراز 1274.1 متر برسد.
دکتر تجریشی افزود: با یاری خدا و تلاش اکنون به شرایط تثبیت رسیدیم اما یک فعالیت به مراتب سخت تر، فشرده تر و پیجیده تر وجود دارد و اینکه چگونه می توانیم تراز دریاچه را هرساله 30 تا 35 سانتی متر افزایش دهیم ، چگونه می توانیم شرایط فراهم کنیم هم مردم زراعت و کشاورزی کنند و هم صنعت وجود داشته باشد و مردم به فعالیتهای روزانه خود را ادامه داده همچنین دریاچه ارومیه آب داشته باشد.
وی به چالش های دیگر احیای دریاچه ارومیه اشاره کردو افزود: چگونه می توانیم نزاع بین مصرف و تامین نیاز زیست محیطی دریاچه را به یک تعامل و هم زیستی تبدیل کنیم  که بتوانیم هم دریاچه را داشته و هم کسب و کار و فعالیت اقتصادی داشته باشیم که این می طلبد که در فاز جدید فعالیتها از ظرفیت های فکری بجای ماشین الات استفاده کنیم.
معاون سازمان محیط زیست کشور برگزاری اینچنین نشست ها و ماراتن های دیجیتالی با هدف بیداری ظرفیت های خفته، ایجاد خلاقیت و نوآوری ها و راه اندازی فعالیتهایی است که می تواند منجر به تولید کسب و کار و تولید محتوی با بکار گیری شبکه ها شود و در نهایت منجر به تغییر رویکردها شود.
وی افزود: از دیگر اهداف این نشست این است که چگونه بتوانیم کشاورزی داشته باشیم ولی در مصرف آب صرفه جویی کرده و میزان بهره وری از آب را افزایش دهیم و چگونه بتوانیم علاوه براینکه تولید و درآمد را افزایش دهیم میزان اب مازاد مصرف را به سمت دریاچه هدایت کنیم و با تغییر الگوها در صنعت های پر اب بر و در زندگی شهری با صرفه جویی به اهداف خود نائل شویم.
دکتر تجریشی اظهار کرد: چگونه ساکنان اطراف دریاچه ارومیه بهره برداران آب را آگاه کنیم که اگر دریاچه ارومیه خشک شود چه تبعات بهداشتی خواهد داشت و اینکه چگونه می توان چگونگی جلوگیری از خشک شدن دریاچه را از یک تهدید به یک فرصت کسب و کار و اقتصادی برای مردم منطقه تبدیل کرد از دغدغه های احیای دریاچه ارومیه هستند که باید توجه جدی به این موارد داشت.
وی ادامه داد:تمامی سوالها و اهداف و چشم اندازها می طلبد که فعالیتهایی در منطقه داشته باشیم که بتواند کسب و کارهایی جدیدی را برای ما ترسیم کند که کمتر شنیدیم و یا بصورت عملیاتی ندیدیم همانند بوم گردی، طبیعت گردی، زنجیره ارزش و گردشگری به عنوان آنچه که به عنوان ظرفیت های نهفته در استان بوده و متاسفانه نتوانستیم استفاده ببریم.
معاون سازمان محیط زیست کشور افزود:برای تبدیل ظرفیت ها به فرصت، جشنواره ملی تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه و جشنواره های اینچنینی با شناسایی فرصتها و فعالیتها و با ایجاد خلاقیت و نوآوری و تولید محتوی می تواند بستر و فرصتی برای احیای دریاچه ارومیه ایجاد کند.
وی افزود: عصر کنونی عصر جدیدی است که مردم کمتر به بروشور توجه می کنند و عمدتا از رسانه های الکترونیکی استفاده می کنند اگر بتوانیم در این 3 روز رویداد با برگزاری پیش رویداد به خلاقیتها و ایده های جدیدی برسیم که از این طریق نیز بتوانیم نقیصه های موجود را حل کرده و فرصتهای جدیدی را درقالب نشست هایی معرفی و کارآفرینی و شغل های جدیدی را ایجاد کنیم که  فرهنگ جدید در ادبیات حل مشکلات پیچیده کشور ازجمله مسئله آب ، کشاورزی ، خشکسالی و امنیت غذایی که کشورمان دچارش شده از طریق این فعالیتها  و راه کارهایی که ارائه می شود  علاوه بر حل مشکلات به فرهنگسازی جدید و فرصتهای شغلی جدید منجر شود.
دکتر تجریشی اظهار کرد: با ارزوی موفقیت به کسانی که این رویداد ملی  را طراحی و برنامه ریزی کردند و شرایط را برای برگزاری آن فراهم کردند بخصوص جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی سپاسگذارم و امیدوارم شاهد تکرار این گونه فعالیتها باشیم و بتوانیم دستاوردهای این 3 روز را در فعالیتهای جدید سال آینده مشاهده کرده و بتواند مدل و الگویی برای مسائل و تالاب های دیگر کشور که دچار مشکلی شبیه دریاچه ارومیه هستند باشد.
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.