به گزارش ایرنا، تشکیل خانه احزاب در مناطق مختلف کشور در قالب منشور گفت و گوی سیاسی که اواخر سال گذشته از سوی وزیر کشور برای اجرا در قالب بخشنامه به همه استانداران ابلاغ شد، استفاده از ظرفیت ها در راستای توسعه الگویی ممتاز از مردم سالاری دینی و پایش دموکراسی را دنبال می کند.
سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری آذربایجان غربی در این ارتباط به ایرنا گفت: خانه احزاب با دستور و پیگیری های مقام عالی استان و تحقق شرط های خانه احزاب ایران، فعالیت خود را به زودی در استان آغاز می کند.
علی مصطفوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: متاسفانه خانه احزاب در استان فعال نبود که در همین راستا رایزنی‌های اولیه برای آغاز فعالیت این خانه از سوی اداره کل معاونت سیاسی استانداری انجام شد.
وی با اشاره به اینکه تامین محل و ساختمان برای استقرار خانه احزاب در استان از مهمترین درخواست های خانه احزاب ایران بود، بیان کرد: همه شرط های آنها در آذربایجان غربی محقق شده است.
سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و اجتماعی استانداری آذربایجان غربی ادامه داد: یکی از اتاق های خانه جوان ارومیه با همه امکانات در اختیار خانه احزاب قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه برای تشکیل خانه احزاب در استان بر اساس بخشنامه ابلاغی باید فراکسیون‌های اصلاحات، اصولگرا و اعتدالیون و احزاب مستقل هر کدام سه نفر را برای عضویت در هیات رییسه معرفی کنند، اضافه کرد: خانه احزاب نقش سیاسی ندارد، بلکه باید امور پشتیبانی برای فعالیت احزاب را بر عهده داشته باشد.
سرپرست معاونت سیاسی، اجتماعی و امنیتی با تاکید بر اینکه مدیریت صحیح اختلاف سلیقه ها می تواند یکی از عوامل اصلی توسعه باشد، بیان کرد: توسعه سیاسی کشور به طور حتم به ایجاد وحدت و اشتراک نظر منجر خواهد شد.
کارشناس حوزه های اجتماعی و فرهنگی نیز گفت: تشکیل خانه احزاب در مراکز استان ها به عنوان یکی از اقدامات ارزشمند دولت تدبیر و امید، نقش مهمی در گفتمان سازی ملی و برقراری روابط مدنی بین احزاب، جریان های سیاسی و نهاد متولی سیاست داخلی دارد.
هوشنگ عطاپور در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: یکی از وظایف اصلی خانه احزاب که نقش بسزایی در توسعه سیاسی دارد، تدوین پیش نویس لوایح و قوانین مربوط به احزاب، جرائم سیاسی، قانون انتخابات، شفافیت مالی احزاب و ارائه مشاوره به نهادهای قانونی و قوای سه گانه است.
وی حوزه سیاست را محل تعامل کنشگران سیاسی دانست و افزود: این کنش سیاسی برای اثربخشی و کارآمدی مدنظر نظام های مردم سالار، نیازمند نهاد، مسوولیت و قوانین خاصی است که می تواند در مجموعه خانه احزاب تعریف شود.
وی ادامه داد: شکل گیری احزاب و خانه احزاب به عنوان نهاد اجتماعی در راستای قاعده مند کردن فعالیت های سیاسی، صیانت از فعالان سیاسی و سالم سازی محیط کنش های سیاسی است؛ به عبارت دیگر هدف از تشکیل احزاب و خانه احزاب ساماندهی فعالیت های سیاسی در قالب تشکیلات سازمانی مشخص، عضوگیری، هویت بخشی، آموزش سیاسی، نهادینه سازی فرآیندهای انتخابات و مردم سالاری، شفافیت مالی، توزیع قدرت در سلسله مراتب حزبی بر اساس شایسته سالاری، تعمیم بخشی سیاست های حزبی به ساختار قدرت و حمایت حقوقی از اعضاست.
این کارشناس حوزه های اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر اینکه احزاب باید هزینه فعالیت های سیاسی را از افراد به نهاد حزبی منتقل کنند، گفت: این اقدام باید به افزایش مشارکت سیاسی در فضای عمومی منجر شود.
وی با بیان اینکه در یک نظام حزبی که فعالیت های سیاسی به شکل نهادینه مورد پذیرش قدرت قرار گرفته، حوزه سیاسی در اختیار کنشگران سیاسی است، بیان کرد: در این نوع نظام، کنشگران سیاسی با بررسی و مطالعه حکمرانی خوب، متاع سیاسی خود را به افکار عمومی عرضه می کنند و منجر به افزایش مشارکت اجتماعی می شوند.
عطاپور اظهار داشت: مشارکت سیاسی اثربخش زمانی شکل می گیرد که فعالیت های سیاسی نهادمند شده و روابط داوری بین احزاب از طریق خانه احزاب به عنوان نظارت داخلی برقرار باشد.
وی با بیان اینکه نباید وزارت کشور و نهادهای تابعه آن متولی مستقیم سیاست داخلی باشد، گفت: این حوزه باید توسط احزاب و خانه احزاب اداره شود.
رییس جبهه اعتدال کشور نیز با اشاره به عزم جدی دولت برای راه اندازه خانه احزاب، گفت: فعالیت خانه احزاب می تواند به پایش دموکراسی منجر شود.
غلامعلی عرب خدایی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه خانه احزاب وظیفه سنگین همگن سازی انتقادها و پیشنهادهای سیاسی و اجتماعی را برعهده دارد، بیان کرد: احزاب فعال باید راهکارهای مورد توافق همه افکار سیاسی را برای اداره سیاسی جامعه توسط حکمرانان ارائه دهد.
وی خانه احزاب را محلی برای نمایش آستانه تحمل و تعامل گروه های سیاسی غیرهمفکر دانست و اضافه کرد: فعال شدن خانه احزاب، فرصتی برای اعتلای جمهوریت و پایش دموکراسی است.
وی با بیان اینکه خانه احزاب باید پیش تر از این در کشور تشکیل می شد، افزود: در تشکیل این خانه باید شفاف بود تا دلیل تشکیل آن در هاله ای از چرایی ها غوطه ور نباشد.
رییس جبهه اعتدال کشور در خصوص لزوم تشکیل این خانه در مناطق مختلف کشور نیز اظهار داشت: از یک سو تحقق اهداف مذکور مستلزم عزم جدی و همکاری موثر و همچنین باور عمیق به کارآمدی گفت و گوی سیاسی میان تمامی نیروها بوده و از سوی دیگر اهتمام جدی اولیای امور و اجرای طرح های خلاقانه متناسب با شرایط و مقتضیات مناطق مختلف کشور جهت اجرای صحیح آن ضروری است.
به گزارش ایرنا، منشور گفت وگوی سیاسی که اواخر سال گذشته از سوی وزیر کشور برای اجرا در قالب بخشنامه به همه استانداران ابلاغ شد، استفاده از همه ظرفیت ها در راستای توسعه الگویی ممتاز از مردم سالاری دینی را دنبال می کند و تشکیل خانه احزاب از محورهای این منشور به شمار می رود.
به گزارش ایرنا قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی مصوب چهارم بهمن ماه 1394 مجلس شورای اسلامی در تاریخ هشتم آبان سال 1395 از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام تأیید و در 22 همین ماه جهت اجرا ابلاغ شد.
این قانون از تاریخ لازم الاجرا شدن جایگزین قانون «فعالیت احزاب، جمعیت‌ها و انجمن‌های سیاسی و صنفی و انجمن‌های اسلامی یا اقلیت های دینی شناخته ‌شده»، مصوبه هفتم شهریور 1360 مجلس شورای اسلامی خواهد شد.
3214/518
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.