به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی روز دوشنبه در آیین معارفه اعضای جدید هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: برای جذب سرمایه گذاری داخلی در سال جاری نیز 961 میلیارد ریال هدف گذاری شده بود که این میزان تاکنون به یکهزار و 920 میلیارد ریال یعنی 200 درصد رسیده است.
وی میزان صادرات کالا از منطقه آزاد ماکو در سال جاری را به ارزش 4٫6 میلیون دلار عنوان کرد و ادامه داد: برای سال جاری به ارزش 9 میلیون دلار صادرات کالا هدف گذاری شده و تلاش می شود که این میزان تحقق یابد.
سلیمانی با اشاره به اهداف، راهبرد و برنامه های عملیاتی سازمان منطقه آزاد ماکو خاطر نشان کرد: این منطقه طبق برنامه ریزی های انجام شده در 10 سال آینده منطقه ای هوشمند است که با دستیابی به توسعه سبز، پایدار و فراگیر حلقه اتصال آسیا و اروپا می شود.
او اضافه کرد: در راستای اهداف راهبردی تعیین شده، نقشه راه کلان مناطق آزاد ابلاغی از سوی دبیرخانه در دستور کار قرار گرفته و برای دستیابی به این اهداف 18 راهبرد، 41 هدف عملیاتی و 239 برنامه عملیاتی تدوین شده است.
سلیمانی به اهم برنامه های عملیاتی این سازمان اشاره کرد و گفت: بهره برداری از شهرک های صنعتی صنایع سبک و صنایع نیمه سنگین، مشارکت در احداث شهرک صنعتی مشترک با ترکیه، مشارکت در احداث سایت انرژی بر، آماده سازی دهکده لجستیک و بین المللی کردن فرودگاه ماکو از جمله برنامه های عملیاتی سازمان است.
وی از ارتقا و انتقال فناوری های نوین در زنجیره های مزیت دار این منطقه آزاد خبر داد و افزود: در همین راستا راه اندازی شهر هوشمند، احداث پارک علم و فناوری، راه اندازی مرکز نوآوری، رشد و شتاب دهی هوشمند و حمایت از واحدهای فناور مستقر در مرکز در زمره برنامه های سازمان است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو انتقال فناوری های نوین در زنجیره های مزیت دار منطقه (دامی، باغی، بوم گردی و …) را از برنامه های آتی این سازمان برشمرد و گفت: برگزاری رویدادهای استارت آپ روستایی و ایجاد ارتباط بین شرکت های دانش بنیان و واحدهای تولیدی منطقه نیز در دست انجام است.
سلیمانی ایجاد اشتغال و تقویت سرمایه انسانی سازمان را پراهمیت خواند و افزود:توسعه زنجیره های خرد در حوزه فرش و دستبافته ها، حوزه فرآورده های دامی و باغی، پوشاک و سنگ های قیمتی، افزایش تعداد واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی با جذب سرمایه گذاران بخش خصوصی در دستور کار است.
به گزارش ایرنا در این مراسم میرعلی سیدی، رستم آقازاده قولکی و سید رضا حسینی به عنوان اعضای غیر موظف هیات مدیره جدید معرفی شدند.
منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.
7132/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.