مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی گفت: ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در کشور و به تبع آن در استان ضعیف است.

علی فیروز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی اولویت نداشتن کتابخوانی و بی توجهی خانواده ها به ایجاد فرهنگ مطالعه و تهیه کتاب در سبد خانوار را نبود آموزش های اولیه هم در خانواده و هم سیستم آموزشی کشور دانست و افزود: نظام آموزشی ما آنچنان که باید به فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان از طریق آموزشهایی که ارائه میدهد توجه نداشته و چه بسا افراد تحصیلکرده ای تا مدارک عالیه پیش رفته اما دریغ از مطالعه کتب غیر درسی در طول روز.

فیروز ادامه داد: خانواده ها نیز با تعیین زمانی برای مطالعه این فرهنگ را باید به فرزندان خود منتقل کنند و زمینه رشد سرانه مطالعه را فراهم کنند.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با بیان اینکه افزایش قیمت کتاب بهانه خوبی برای عدم تمایل مردم به کتابخوانی نیست تصریح کرد: کتابخانه های استان مرجعی از کتابهای متنوع با عناوین مختلف برای هر قشری دارد و افراد علاقه مند می توانند با پرداخت سالانه 10 هزار تومان از این منابع استفاده کرده و سرانه مطالعه و میزان آگاهی خود را ارتقا دهند.

وی با اشاره به افزایش قیمت کاغذ و به تبع آن افزایش قیمت کتاب تصریح کرد: نیاز کتابهای کتابخانه های استان به شکل متمرکز از تهران تهیه می شود و کتابخانه های استان نقشی در خرید ندارند اما طبیعی است که افزایش قیمت کتاب با وجود اعتبارات تخصیصی در تعداد ورودی کتاب به کتابخانه ها  در مقایسه با قبل از گرانی کاغذ تاثیرگذار خواهد بود.

فیروز با اشاره به فعالیت 70 کتابخانه مجهز در استان تصریح کرد: از این تعداد کتابخانه 58 کتابخانه شهری، 12 مورد روستایی و 37 کتابخانه مشارکتی دارای مجوز در استان مجهز به بخش های کودک و نوجوان، گویا، مرجع می باشند.

وی با بیان اینکه یک میلیون و 360 هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد اظهار کرد: 56 هزار نفر در کتابخانه های استان عضویت داشته و در سال جاری 327 هزار و 200 جلد کتاب امانت داده شده است.

مدیرکل کتابخانه های عمومی آذربایجان غربی با اشاره به وجود قرائت خانه های غیر مجاز در میاندوآب با تاکید بر اینکه رسیدگی به قرائت خانه ها در حوزه نظارت کتابخانه ها نیست و شهرداری و اماکن به این مسئله رسیدگی می کنند  تصریح کرد: علت ایجاد قرائت خانه های غیرمجاز در میاندوآب را می توان نبود کتابخانه جامع این شهرستان دانست که با احداث کتابخانه این مشکل نیز حل می شود.

وی  ادامه داد:  کتابخانه های استان دارای قرائت خانه بوده و موردی از وجود قرائت خانه غیر مجاز در ارومیه و سیار شهرستانها به شکل رسمی گزارش نشده است.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.