سیدحسین مقتدر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این موقوفه شامل 6 روستا از جمله «بوزه»، «خاتون باغ»، «کپه کند» و «برده میش» در مهاباد و «کهریزه ایوبی» و «باغلوجه» در سقز بوده که وقف مسجد جامع مهاباد است.
وی ادامه داد: بداق سلطان در دوره شاه عباس صفوی و در سال ۱۰۸۹ هجری قمری نزدیک به 2 هزار هکتار از حاصلخیزترین اراضی مزروعی خود را در این روستاها به صورت شش دانگ وقف این مسجد کرد.
مقتدر همچنین با اشاره به با ارزش ترین موقوفه های مهاباد، اظهار داشت: موقوفه حاج صالح شاطری با 9 هکتار مساحت و ارزش بیش از یکهزار میلیارد ریال در داخل این شهرستان وقف مسجد شده است.
وی اضافه کرد: امسال با کمک مردم خیّر، 20 مورد موقوفه جدید به ارزش 28 میلیارد ریال در نقاط مختلف این شهرستان برای ساخت مسجد، خانه عالم، خانه قرآنی و مدرسه به ثبت رسید.
مقتدر با بیان اینکه امسال 40 رقبه در مهاباد سنددار شده و 600 رقبه دیگر نیز تا پایان سال سند دار می شود، افزود: 138 موقوفه هم اکنون در این شهرستان انتفاعی و درآمدزاست و عواید آن صرف امور خیریه می شود.
به گزارش ایرنا، 15 تا 25 آبان ماه جاری مصادف با 27 صفر تا هفتم ربیع الاول به نام دهه وقف نامگذاری شده است؛ سنت حسنه وقف یکی از افتخارات مکتب اسلام و نیز از موثرترین اهرم های اعتقادی و فرهنگی برای جبران بخشی از نیازهای مادی و معنوی جامعه است.
مردم مومن مهاباد برای فرایض دینی اهمیت زیادی قایل بوده و در ادای آن همواره پیشگام هستند؛ مردم این شهرستان علاوه بر وقف شمار زیادی از اموال خود در پرداخت زکات نیز همواره رتبه نخست آذربایجان غربی را به خود اختصاص داده اند.
9903/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.