به گزارش ایرنا هر چند این روزها دیگر کتاب و کتابفروشی روزگار خوبی ندارد اما هنوز هم کسانی هستند به خاطر عشق و علاقه ای که به این یار مهربان دارند و با تمام وجود، زندگی خود را صرف مطالعه و فروش کتاب می کنند.
برای بسیاری از شهروندان مهابادی نام ماموستا شه پول و شعرهای وی بسیار آشناست و شاید کمتر کسی باشد این دوستدار کتاب را نشناسد یا از وی حداقل یک بار کتاب به امانت نگرفته یا نخریده باشد.
شه پول (عبدالله) آتش پوش یکی از این دوستداران کتاب در مهاباد به شمار می رود که تمام زندگی خود را برای عرضه کتاب و فرصت مطالعه به دیگران صرف کرده و حتی به صورت فروشنده دوره گرد کتاب نیز فعالیت داشته است.
وی چند سالی است که در چهارراه آزادی مهاباد و مقابل درمانگاه خودکفایی این شهر اتراق کرده است و هر روز بساط کتاب فروشی خود را در مقابل دیدگان رهگذران قرار می دهد و دوستداران کتاب را برای دیدن از این گنجینه گرانبهای چند هزار جلدی دعوت می کند.
گنجینه گرانبهای وی شامل هزاران جلد کتاب قدیمی و نو به زبان های کُردی، فارسی، انگلیسی، عربی، ترکی و سایر زبان ها و در موضوع های مختلف ادبی، سیاسی، اجتماعی، روانشناسی، علمی، صنعت و رمان، داستان های تخیلی و کتاب های دانشگاهی است.
ایرنای دفتر مهاباد در گفت و گویی با این کتابفروش دست فروش گزارشی از وضعیت کسب و کار وی تهیه کرده است.
شه پول آتش پوش متولد سال 1346 در مهاباد بوده و برای نخستین بار ایده کتابفروشی دستی را در سال 1358 با 50 جلد کتاب و عکس چهره های فرهیخته تجربه کرده است.
وی گفت: بساط کتابفروشی را در پیاده روها پهن می کردم و کسانی که دوست داشتند از بین کتاب ها، گزینه دلخواه خود را بر می داشتند و حدود یک سال به این کار ادامه دادم.
آتش پور افزود: پس از آن در سال 1362 کتاب فروش دوره گرد شدم و در این دوران کتاب ها را به همراه آدامس محلی «ون» در داخل سبد بزرگی قرار می دادم و به روستاهای اطراف مهاباد می رفتم و کتاب هایی که بیشتر به زبان کُردی چاپ شده بود را به روستاییان عرضه می کردم.
وی بیان کرد: در بسیاری از روستاها خریداران کتاب پول نقد نداشتند و به همین خاطر ایده فروش کتاب و دریافت محصول کشاورزی و حتی پلاستیک و آلومنیوم دست دوم به فکرم رسید و کتاب ها را با این وسایل نیز معاوضه می کردم.
آتش پوش اظهار داشت: البته در آن دوران نیز آدامس ها خیلی زودتر از کتاب ها به فروش می رسید و ناچار می شدم دوباره برای خرید آدامس به شهر برگردم.
وی اضافه کرد: در این مدت توانستم مقداری بر سرمایه ام بیافزایم و کتاب های بیشتری خریداری کنم و در میدان ملاجامی دوباره بساط کتابفروشی پهن کنم و سپس به محل کنونی یعنی مقابل خودکفایی نقل مکان کردم.
آتش پوش در این راه سختی های زیادی هم کشیده و سرمایه وی در ادوار گذشته چندین بار توسط ماموران شهرداری به جرم سد معبر کردن به تاراج رفته است.
وی هم اکنون قفس های فلزی تهیه کرده و کتاب ها را هر شب داخل این قفسه ها فلزی می گذارد و مشکلی برای تردد شهروندان ایجاد نمی کند و بیشتر رهگذران که حداقل یک بار مشتری وی بودند و حتی ماموران شهرداری نیز با احترام خاصی با وی برخورد می کنند به گونه ای که در طول مصاحبه نیز تعداد زیادی از دوستان و آشنایان این کتابفروش کهنه کار برای سلام و احوال پرسی مراجعه می کردند.
این دوستدار کتاب در روزهای سرد و برفی مهاباد نیز کتابفروشی می کند و حتی در روزهای گرم تابستان نیز برای جلب رضایت مشتریانش به محل کار خود می آید.
وی گفت: در چندین نوبت و بر اثر بارش باران کتاب هایم خیس شده و ناچار بخش زیادی از کتاب های خود را که دیگر قابلیت استفاده نداشتند را دور انداخته ام.
آتش پوش در راه کتاب، مجبور به دریافت تسهیلات بانکی نیز شده و در چندین نوبت کتاب های تازه به چاپ رسیده را به تعداد بیش از 2 هزار جلد از مولف یا انتشارات خریداری کرده است.
وی در مورد کسادی کسب و کار نیز گفت: در سال های گذشته در هر ماه 150 تا 160 میلیون ریال کتاب می فروختم ولی اکنون بازار خوبی ندارم و ماهیانه تنها 50 میلیون ریال کتاب می فروشم و درآمد حاصل از فروش کتاب ها نیز کاهش یافته است.
این علاقه مند به کتاب اضافه کرد: به برخی از دانشجویان که قدرت خرید کتاب ها را ندارند به صورت امانی کتاب می دهم که پس از مطالعه دوباره کتاب ها را برایم می آورند؛ برخی از آنان هم پس از مدتی از آوردن کتاب یا وجه آن خودداری می کردند.
وی بیان کرد: برخی مشتریان وفادار و با مرام هم دارم که تاکنون 300 تا 400 جلد کتاب از من خریداری کرده اند و برای کتاب های تازه به چاپ رسیده نیز همواره خریدار ثابت و همیشگی هستند.
آتش پوش در زمان بیکاری و بویژه شب ها به مطالعه کتاب های خودش می پردازد و تاکنون بیش از 2 هزار بیت شعر کردی و فارسی را حفظ کرده و 2 کتاب را نیز از فارسی به کُردی ترجمه کرده است.
دیوان شعر وی که هنوز به چاپ نرسیده دارای بیش از سه هزار بیت شعر به زبان کردی است که تخلص شاعری «شه پول» به معنی موج را نیز برای خود انتخاب کرده است.
وی از مسوولان خواست با توجه به اهمیت کتاب و نقشی که مطالعه در زندگی افراد دارد، مکان خاصی را برای فروشندگان دوره گرد تعیین کنند تا اگر کسانی خریدار کتاب هم نبودند، بتوانند در مکانی سرپوشیده به مطالعه کتاب ها بپردازند.
در مهاباد علاوه بر «شه پول آتش پوش» سه کتابفروش دیگر که کتاب ها را به صورت دستی می فروشند نیز فعالیت می کنند.
اما کتاب و کتابخوانی در مهاباد از وضعیت خوبی برخوردار نیست و هم اکنون سرانه کتاب و فضای کتابخانه ای در این شهرستان از استانداردهای کشوری کمتر است.
رییس اداره کتابخانه های عمومی مهاباد گفت: سرانه فضای مطالعه در این شهرستان 1.2 مترمربع برای هر 100 نفر بوده و این میزان در مقایسه با سرانه هشت مترمربعی استاندارد جهانی ناچیز است.
چیا قادری افزود: هم اکنون هفت کتابخانه فعال در سطح این شهرستان با مجموع زیربنای یکهزار و 975 مترمربع وجود دارد که از این تعداد سه کتابخانه عمومی و چهار کتابخانه به طور مشارکتی است.
وی اضافه کرد: سرانه کتاب در این شهرستان نیز 28 نسخه برای هر 100 نفر بوده و این مقدار 14 نسخه کمتر از میانگین استانی است.
قادری با اشاره به اینکه امسال یکهزار و 300 جلد کتاب به کتابخانه های مهاباد اضافه شده است، گفت: بیش از 54 هزار جلد کتاب در قالب 59 هزار نسخه در کتابخانه های این شهرستان وجود دارد که در راستای ترویج فرهنگ مطالعه در اختیار اعضا قرار می گیرد.
وی با بیان اینکه سرانه مطالعه در مهاباد در حد انتظار نیست، اظهار داشت: با توجه به پیشینه فرهنگی درخشان این منطقه و کارنامه ای که این شهرستان در تربیت فرهیختگان دارد، نیاز است که در حوزه ارتقای فضای مطالعه و فرهنگ کتاب و کتابخوانی اقدامات ویژه ای صورت گیرد.
مهاباد از گذشته های دور از جمله شهرهای پیشرو در زمینه کتاب و نویسندگی بوده و گواه این امر وجود شاعران و نویسندگان برجسته ای چون میرزا عبدالرحیم سابلاغی، مشهور به وفایی، عبدالرحمن شرفکندی متخلص به هه ژار، محمدامین شیخ‌الاسلامی متخلص به هیمن، ماموستا محمد قاضی ملقب به پدر ترجمه ایران، احمد قاضی، ناصر آغابرا و ... است.
3020/6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.