اسمعیل کریم زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کل مطالبه های چغندر تحویلی به کارخانه ها در آذربایجان غربی 2 هزار و 856 میلیارد ریال بوده که یکهزار و 306 میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
وی با بیان اینکه نحوه پرداخت به صورت نقدی و خدمات کشاورزی است، اضافه کرد: مقرر شده تا 50 درصد بهای چغندر قند تحویلی توسط هر پیمانکار 15 روز پس از تحویل کل میزان تعهد شده پرداخت شود و مابقی نیز 15 روز پس از پایان بهره برداری کارخانه قند پرداخت شود.
وی با اشاره به قیمت خرید تضمینی و جوایز چغندر قند دامه داد: قیمت چغندر قند بهاره با عیار 16 درصد حدود سه هزار و 122 ریال از بابت هرکیلوگرم با احتساب کرایه حمل و نقل است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: کشاورزان در قبال تحویل هر تن چغندر قند نیز 20 کیلوگرم تفاله خشک به نرخ یکهزار و 200 ریال و 2 کیلوگرم شکر یا قند به نرخ هفت هزار و 500 ریال دریافت می کنند.
وی با اشاره به کشت چغندر قند در 30 هزار و 652 هکتار از اراضی زراعی آذربایجان غربی بیان کرد: 42 درصد از این زمین ها که 12 هزار و 870 هکتار است به آبیاری بارانی مجهز است.
رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: طرح اجرای الگوی تغییر آرایش کشت به منظور صرفه جویی در مصرف آب در سطح 650 هکتار امسال اجرا می شود.
کریم زاده افزود: کشت نشایی چغندر قند نیز برای اولین بار در استان در شهرستان های بوکان و میاندوآب در سطح 13 هکتار در حال اجراست.
وی درباره بذر مصرفی در این زمینه گفت: کل بذر مصرفی 62 هزار واحد ( هر واحد بین 40 تا 50 هزار دانه بذر است) شامل ارقام مختلف خارجی ایزابلا، سمنتا، پیرولاو کادوموس و ارقام ایرانی شامل شکوفا، سوپر شکوفا و آریاست.
به گزارش ایرنا آذربایجان غربی سالانه با حدود 1.8 تا 2 میلیون تن چغندر قند دارای رتبه اول تولید در کشور است، سطح زیر کشت چغندر قند در این استان پارسال 36 هزار و 882 هکتار بود که امسال به 30 هزار و 652 هکتار رسید که 17 درصد کمتر از سطح زیر کشت پارسال است.
میزان تولید نیز سال گذشته 2 میلیون و 390 هزار تن بود که پیش بینی می شود امسال به 2 میلیون تن کاهش یابد.
7125/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.