به گزارش ایرنا، غلامرضا سلیمانی شامگاه یکشنبه در نشست رفع موانع و مشکلات واردات گوشت و نهاده های دامی و دیگر کالاهای اساسی از مرزهای بازرگان و پلدشت بیان کرد: تجهیز آزمایشگاه های دامپزشکی و کشاورزی در این مرزها ضروری است و با همکاری تمامی دستگاه ها و ادارات باید برای ترانزیت روزانه بیش از 2 هزار کامیون از مرز بازرگان آماده باشیم.
وی از بخش خصوصی برای احداث سردخانه در مرز بازرگان برای محصولات کشاورزی و دامی دعوت کرد و ادامه داد: تمامی زیرساخت ها در این خصوص آماده است و سازمان بیشترین همکاری را در این خصوص انجام می دهد.
وی با تاکید بر اینکه باید فرمانداری ها برای ترانزیت دام زنده تمهیدات لازم را فراهم کنند، اضافه کرد: این منطقه با وجود برخورداری از ظرفیت های لجستیکی و توان تولید محصول های کشاورزی و دامپروری از جایگاه مناسبی در زمینه سردخانه ای برخوردار نیست و برای ترخیص و انجام امور گمرکی این کالاها مجبور به ارسال آنها به خارج از منطقه است که این امر افزایش هزینه تمام شده را برای تجار، واردکنندگان و تولید کنندگان کشاورزی به همراه دارد.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: در شرایط تجارت خارجی کنونی ایران، مرز بازرگان می تواند نقش خود را برای جبران ترانزیت همچون سال های جنگ تحمیلی ایفا می کند.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی پنج مرز رسمی شامل پلدشت در مرز نخجوان، سرو، بازرگان و رازی در مرز ترکیه و تمرچین در مرز عراق دارد و بر اساس آمار موجود در سال 1395 حدود 28 هزار و 743 دستگاه کامیون از مرز پلدشت تردد کرده است.
منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.
7132/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.