منصور جلایر روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: وجود استاندارد ایران در کالاهای صادراتی از جمله عوامل مهم پذیرش این کالاها در کشورهای مقصد است که تولیدکنندگان و تجار باید به این امر توجه کنند.
وی بیان کرد: گواهی های صادراتی ارائه شده علاوه بر گواهی هایی است که برای کالاهای تولید داخل صادر شده است و بسیاری از کالاها به علت دارا بودن گواهی استاندارد، در زمان صادرات نیازی به دریافت دوباره گواهی ندارد.
وی اضافه کرد: فرآورده های کشاورزی، آبمیوه، کنسانتره، لنت ترمز، سیم و کابل، قند و شکر مهمترین اقلام صادراتی دارای گواهینامه از اداره کل استاندارد آذربایجان غربی طی سال جاری بوده است.
وی ادامه داد: این اقلام بیشتر به کشورهای آسیای میانه، روسیه، ترکیه و عراق صادر می شود.
مدیرکل استاندارد آذربایجان غربی گفت: حفظ بازارهای هدف، جلوگیری از صدور کالاهای نامرغوب و مقبولیت بیشتر این کالاها در کشورهای مقصد از جمله اهداف کیفیت سنجی کالاهای صادراتی است.
جلایر افزود: علاوه بر گواهینامه های صادراتی، امسال پنج هزار و 768 مجوز وارداتی مشمول استاندارد اجباری بر اساس مصوبه هیات وزیران در آذربایجان غربی صادرشده است.
وی بیان کرد: عمده کالاهایی که در زمان واردات مورد آزمایش کنترل کیفی قرار گرفته و برای آنها گواهینامه وارداتی صادر شده شامل مواد اولیه و واسط کارخانجات، قطعات خودرو، مواد غذایی، گندم، برنج، چای، لوازم خانگی، مواد ساختمانی و صنایع شیمیایی است.
جلایر افزود: بیشتر این کالاها از کشورهای ترکیه، روسیه و کشورهای آسیای میانه وارد آذربایجان غربی شده است.
وی ادامه داد: همه کالاهای وارداتی مشمول استاندارد اجباری در مبادی ورودی به استان توسط بازرسان اداره کل استاندارد آذربایجان غربی کنترل شده و در صورت تایید نشدن، مقدمات بازگرداندن این کالاها فراهم می شود.
به گزارش ایرنا بیش از یکهزار پروانه معتبر کاربرد علامت استاندارد در آذربایجان غربی وجود دارد.
آذربایجان غربی از جمله استان های مرزی کشورمان است که با ترکیه، عراق و نخجوان مرز مشترک دارد و از مبادی مهم ورودی و خروجی کشور به شمار می رود.
8137/7129
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.