مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی از افزایش 71 درصدی بازدید از محوطه تاریخی تپه حسنلو نقده خبرداد.

به گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی جلیل جباری در جمع خبرنگاران افزود: در 7 ماه اخیر سال جاری ، آمار بازدید از محوطه تاریخی حسنلو نقده نسبت به مدت مشابه سال قبل 71 درصد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: در 7 ماه سال جاری تعداد 3991 نفر گردشگر از این مجموعه بازدید کرده اند که به نسبت مدت مشابه سال قبل ، 2344 نفر بیشتر بوده است و درصد افزایش 71 درصدی را نشان می دهد.

جباری با بیان اینکه محوطه تاریخی حسنلو شهرستان نقده آذربایجان غربی یکی از شاخص ترین محوطه های تاریخی کشور به حساب می آید که براساس نتایج کاوش های باستانشناسی دارای لایه های متعدد فرهنگی ، تاریخی است که قدیمی ترین آن به حدود 8000 سال پیش می رسد اظهار کرد: این محوطه در سال 1344 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است و یکی از مهمترین آثار مکشوفه از آن به جام علائی است که در موزه ملی نگهداری می شود.

وی گفت: به جهت اهمیت این محوطه تاریخی ، در سال 1382 پایگاه ملی حسنلو جهت مدیریت و پیگیری و انجام پروژه های علمی و باستان شناختی راه اندازی شد.

به گزارش ایسنا؛ تپه باستانی حسنلو در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی دریاچه ارومیه، و ۹ کیلومتری شمال شرقی شهرستان نقده بین دهکده‌های امین‌لو و حسنلو واقع شده‌است. این تپه بزرگ به شکل دایره است که در حدود ۲۵۰ الی ۲۸۰ متر قطر دارد  و یکی از تپه‌های باستانی آذربایجان غربی است که به خاطر نام دهکده مجاورش حسنلو نام گرفته‌است.

بر روی تپه حسنلو، یک دژ مستحکم وجود دارد. در واقع با حفاری‌هایی که پیش از انقلاب انجام شد، آثاری ازجمله اتاق‌های متعدد، سالن‌ها، دیوار دفاعی قلعه نظامی و بناهی دیگر که این دژ را تشکیل می‌دهند، ظاهر شدند.

در این محل جام طلای حسنلو است که به عصر آهن تعلق داشته و در موزه ایران باستان نگهداری می‌شود.

این جام زیبا در آغوش انسانی قرار گرفته بود که بر روی زمین افتاده و بر پشت این شخص، خنجری فرو کرده بودند. این جام زیبا دارای نقش و نگارهای متفاوتی است و به همین دلیل ارزش هنری بالایی نیز دارد. به نظر می‌آید که در ایجاد نقوش این جام، هنرمند مربوطه از داستان های حماسی الهام گرفته باشد.


انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.