به گزارش ایرنا، منصور آیرم شامگاه روز یکشنبه در دیدار با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو افزود: این منطقه ظرفیت مناسبی برای گسترش فعالیت اقتصادی برای تجار و بازرگانان نخجوان ایجاد کرده است که می توان با تسهیل تردد اتباع ایرانی و نخجوان، راه تجارت و رونق اقتصادی منطقه را هموار کرد.
وی اضافه کرد: افزایش پلکانی ساعت کار گمرک پلدشت و نشست ماهیانه مشترک مقامات گمرکی از اقدامات انجام گرفته در راستای توسعه روابط اقتصادی 2 طرف به شمار می رود.
وی بیان کرد: فراهم کردن بستر صادرات در حوزه های کشاورزی و دارویی، برگزاری نشست های تجاری با حضور مقام ها و تجار دو طرف و ایجاد ارتباط بین فعالان بخش خصوصی از دیگر اقدامات سرکنسولگری ایران در نخجوان است.
وی برگزاری جشن های مشترک و استفاده از ظرفیت های هنری و فرهنگی 2 منطقه را بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در این خصوص برای استفاده از ظرفیت های فرهنگی و هنری، رایزن فرهنگی نخجوان برای برگزاری جشنواره های مشترک ورزشی، فرهنگی و اجتماعی برنامه ریزی کرده است.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ماکو نیز با اشاره به اینکه ظرفیت های ویژه این منطقه فرصت های خوبی برای سرمایه گذاران خارجی فراهم کرده است، بیان کرد: به منظور تسریع روند سرمایه گذاری در منطقه، راهکاری تدارک دیده شده که سرمایه گذاران می توانند در مدت چند ساعت شرکت های خود را به ثبت برسانند.
غلامرضا سلیمانی گردشگری را یکی دیگر از محورهای توسعه منطقه عنوان کرد و افزود: گردشگری، بخش معدن، فناوری‌ های نوین، استفاده از دانش روز در کشاورزی از جمله این محورها به شمار می رود.
به گزارش ایرنا، آذربایجان غربی پنج مرز رسمی شامل پلدشت در مرز نخجوان، سرو، بازرگان و رازی در مرز ترکیه و تمرچین در مرز عراق دارد و بر اساس آمار موجود در سال 1395 حدود 28 هزار و 743 دستگاه کامیون از مرز پلدشت تردد کرده است.
منطقه آزاد ماکو به لحاظ محدوده جغرافیایی شامل شهرستان های ماکو، شوط، پلدشت و شهر مرزی بازرگان بوده و در منتهی الیه شمال غرب کشور واقع است.
مساحت این منطقه حدود پنج هزار کیلومترمربع و جمعیت آن بر اساس نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1395، حدود 200 هزار نفر است.
منطقه آزاد ماکو به عنوان بزرگترین منطقه آزاد کشور دارای 140 کیلومتر مرز مشترک با کشور جمهوری آذربایجان و 130 کیلومتر مرز مشترک با کشور ترکیه است.
7132/2093
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.