هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، میتوان به نرخ سواد در آن کشور و جامعه پی برد، هر اندازه ملت کتابخوان باشد، میتوان به رواج فرهنگ علم ورزی و اقتصاد دانش بنیان آگاه شد. هر اندازه ملتی کتابخوان باشد، می توان به رونق صنعت نشر و انتشارات پی برد.
گاها خرید یک کتاب و مطالعه دقیق آن، توانسته راه و رسم زندگی و کسب و کار فرد یا گروه یا مجموعه ای را دگرگون کند و فرصت های طلایی بسیاری را فرا روی آنان قرار دهد.
یه گزارش ایسنا منطقه آذربایجان غربی، در این میان سوالی پیش می آید که چرا کتاب خوانی در شهرهای ایران کم رنگ است و اینکه آیا میتوان گران بودن کتاب، فقدان وقت کافی برای مطالعه، سرگرم شدن به مسایل جانبی و یا نبود کتاب مناسب برای سلیقه های مختلف،را ازدلایل سم علاقگی به سمت این یار مهربان دانست؟! اما بنظر  مسئله این ها نیست.
جوانان بسیاری را در فضای عمومی می توان مشاهده کرد که ساعت ها سرگرم ارسال پیامک به این و آن هستند و فراوانند افرادی که وقتشان را به تماشای تلویزیون اختصاص داده اند و البته که بطالت، برای افراد وقتی برای مطالعه نخواهد گذاشت.
والدین نقش مهم و اساسی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در خانواده ها دارند
ایران قربانی  معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ماکو در  گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به تاثیر کتابخوانی در رشد و توسعه فرهنگی جوامع مخصوصا کشورهای در حال توسعه گفت: توسعه کتابخانه های عمومی به ویژه در مناطق روستایی و پرداخت مطالبات کتابخانه های عمومی در زمان مناسب می تواند بسیاری از مشکلات حوزه کتاب و کتابخوانی را مرتفع کند. 
وی با بیان اینکه والدین می توانند نقش مهم و تاثیرگذاری در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در خانواده ها ایفا نمایند افزود: اجرای مسابقه کتابخوانی در بین والدین، برگزاری زنگ انشاء در محل کتابخانه ها و خلاصه نویسی آن، نقد کتاب و غیره می تواند جذابیت لازم را برای مطالعه کتاب ایجاد کند. 
معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار ماکو با تاکید بر لزوم افزایش آگاهی بین شهروندان گفت: مطالعه و کتابخوانی یک راه کم هزینه و موثر در افزایش آگاهی مردم است که تاثیر بسیار زیادی در بالارفتن کیفیت زندگی و امنیت روانی مردم خواهد داشت.
مردم حوصله کتاب ندارند 
نجف زاده یکی از جوانان کتابخوان این شهرستان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: میزان رشد و توسعه‌ یافتگی در هر شهری ارتباط مستقیم با میزان مطالعه در آن شهر دارد برخلاف واقع کتاب نمی خوانیم زیرا احساس می کنیم به قله های یقین رسیده ایم در حالیکه باید این یقین را با مطالعه کتاب به دست آوریم.
وی ادامه داد: دلیل کم رونقی مطالعه کتاب تنبلی و بی حالی و عادت کردن به گوش دادن و دیدن تا مطالعه کردن در بین مردم است.
محمد علیزاده از نوجوانان کتابخوان اهل ماکو در گفت و گو با خبرنگار ایسنا گفت: میزان باسوادان ما را در اوایل انقلاب را با حالا مقایسه کنید در خواهید یافت که به برکت انقلاب و خون شهدا توجه ویژه ای به بحث نشر و ترویج دانش شده ولی با این حال نتوانستیم چنانچه شایسته است در خور شان دانش روز قدم برداریم.

سرانه مطالعه شهرستان ماکو ۱۸ دقیقه است
صابر عبدالله پور  رییس اداره کتابخانه های عمومی ماکو  نیز در گفت و گو با خبرنگار ایسنا در این خصوص افزود: امسال ۶۰۲ نفر عضو جدید به اعضای فعال کتابخانه های ماکو اضافه شد این درحالی است که 6 کتابخانه هم اکنون در سطح شهرستان ماکو برای 4 هزار و ۹۰۰ نفر عضو فعال کتابخانه های ماکو ارائه خدمات می کنند.
وی بیان کرد: بیش از ۷۵ هزارو ۶۲۸ جلد کتاب در کتابخانه های این شهرستان وجود دارد که ادبیات، علوم اجتماعی، فلسفه و روانشناسی، ادیان، زبان، علوم، هنر و سرگرمی، تاریخ و جغرافیا از جمله موضوعات کتاب های موجود در کتابخانه های ماکو است.
وی با اشاره به سرانه مطالعه کل کشور که ۳۵ دقیقه است، تصریح نمود: سرانه مطالعه شهرستان ماکو ۱۸ دقیقه برآورد شده است.
این استاد دانشگاه در ادامه در گریزی بر کتابخانه ماکو گفت: کتابخانه آیت الله کاشانی ماکو نسبت به سایر کتابخانه های سطح شهرستان از بیشترین آمار کتاب موجود برخوردار است ولی در بازدید توریست و جهانگردان از کتابخانه های این شهرستان متاسفانه یک مشکلی که در این زمینه پیش می آید عدم وجود کتاب های دو زبانه یا چند زبانه است که در زمان حضور این افراد به این کتابخانه ها از ارائه خدمات آنها منظور می شویم.
عبدالله پور در خطاب به مسئولین منطقه آزاد ماکو، گفت: سازمان منطقه آزاد ماکو از زمان تاسیس تا به امروز کارهای چشمگیری کرده است لذا از معاونت فرهنگی و مدیرعامل سازمان خواستار اختصاص قسمتی از بودجه فرهنگی سازمان به بحث کتاب و کتابخوانی در راستای افزایش سرانه مطالعه کتاب هستیم.
کتابخانه ها قلبهای در حال تپش یک جامعه هستند که هر چه سرمایه گذاری و نگهداری از این قلب صورت گیرد فرهنگ جامعه تقویت خواهد شد.

گزارش از مهدی تندرست، خبرنگار ایسنا منطقه آذربایجان غربی
انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.