علیرضا رضوی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این روستا در مجموع چهار دهنه چشمه و یک حلقه چاه وجود دارد که آب شبکه شرب آن از یک حلقه چاه و 2 دهنه چشمه تامین می شود که به صورت بهداشتی و با رعایت کامل ضوابط لازم کلرزنی شده و در شبکه آب این روستا تزریق می شود.
وی که برای بررسی وضعیت سلامت روستاییان «دریاس» به این روستا سفر کرده است، گفت: متاسفانه برخی از ساکنان این روستا آب شرب مورد نیاز خود را از 2 دهنه چشمه دیگر که هیچگونه نظارتی بر سلامت آب آنها وجود ندارد و کاملا خام است، تامین می کرده اند.
رضوی اظهار داشت: بر اساس یک باور غلط، روستاییان فکر می کردند که آب شرب داخل شبکه بوی کلر می دهد و از این رو از این آب استفاده نکرده و از آب 2 دهنه چشمه دیگر برای شرب استفاده می کردند.
وی گفت: نتایج آزمایش های مشترک این شرکت با دانشگاه علوم پزشکی مشخص کرد که منابع آب تامین کننده شبکه روستا شامل چاه و 2 دهنه چشمه کاملا سالم و عاری از هرگونه میکروب بوده ولی آب 2 دهنه چشمه دیگر که در تملک این شرکت نیست، دارای آلودگی های میکروبی و باکتریایی است و به هیچ عنوان قابل شرب نمی باشد.
رضوی با قدردانی از همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی، اضافه کرد: برای اطمینان بیشتر هم اکنون آب چشمه های مورد استفاده این شرکت نیز از مدار خارج شده و تنها از آب چاه استفاده می شود.
وی با بیان اینکه وضعیت سفید در این روستا حاکم شده، گفت: اکنون برای افزایش ضریب اطمینان از یک دستگاه کلرزن گازی نیز در این روستا استفاده می شود؛ ضمن اینکه 2 دستگاه تانکر نیز برای تامین آب شرب روستاییان در دریاس مستقر است.
مدیرکل شرکت آب و فاضلاب روستایی آذربایجان غربی از ساکنان این روستا خواست به هیچ عنوان از آب چشمه ها استفاده نکرده و تا اطلاع ثانویه از آب موجود در شبکه ها نیز تنها برای امور بهداشتی استفاده کنند.
وی با بیان اینکه روستاییان باید از آب و صابون برای شستن دست های خود استفاده کنند، تاکید کرد: تا اطلاع ثانویه روستاییان باید برای تامین آب شرب مورد نیاز خود فقط از آب تانکرهای مستقر شده در این روستا استفاده کنند.
نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی نیز در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مشخص شدن جواب آزمایش های کنترل کیفی آب، گفت: نشت فاضلاب به داخل این چشمه ها موجب مسمومیت اهالی روستای دریاس شده است.
جلال محمودزاده افزود: پس از قعطی شدن علت حادثه، مسیر تداخل فاضلاب به داخل چشمه توسط اکیپ های بهداشت و درمان مسدود شده و اکنون اقدامات شست و شوی لوله های آب در حال انجام است.
محمودزاده یادآور شد: 2 اکیپ فوریت های پزشکی با چهار پزشک و دستیار در داخل روستا برای اعزام به موقع مسموم شدگان احتمالی مستقر هستند.
به گزارش ایرنا طی روزهای اخیر تعدادی از اهالی روستای دریاس از توابع بخش مرکزی مهاباد به دلیل مسمومیت و دردهای گوارشی به مراکز درمانی و بیمارستان مراجعه کردند.
روستای دریاس در 15 کیلومتری شمال مهاباد و در مسیر جاده مهاباد - ارومیه واقع است که بیش از 2هزار و 500 نفر جمعیت و 650 اشتراک آب دارد؛ از مجموع 192 روستای دارای سکنه مهاباد، 104 روستا با 16 هزار مشترک زیرپوشش آب و فاضلاب روستایی این شهرستان قرار دارد که مصرف سالانه آب ساکنان آنها سه میلیون و 957 هزار مترمکعب است.
6185/3072
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.